سناریوهای پیش روی آمریکا پس از انتشار گزارش قتل خاشقچی- بخش دوم

بخش دیگر گزارش شورای آتلانتیک به گزینه‌های آمریکا برای پاسخ‌هایی که منافعش را حفظ می‌کند، پرداخته است که عبارتند از:

♦️سناریوهای پیش روی آمریکا پس از انتشار گزارش قتل خاشقچی- بخش دوم

#گزارش_کوتاه

🔸 بخش دیگر گزارش شورای آتلانتیک به گزینه‌های آمریکا برای پاسخ‌هایی که منافعش را حفظ می‌کند، پرداخته است که عبارتند از:

۱️⃣ ایجاد محدودیت دیپلماتیک برای ولیعهد سعودی و محدود کردن وی؛ به این معنا که با بن‌سلمان فقط در سطح وزیر دفاع و… ارتباط برقرار شود.

۲️⃣ ایجاد محدودیت در زمینه اشتراک اطلاعات بین سازمان‌های امنیتی دو کشور که قطعاً آسیب جدی برای سعودی‌هاست.

۳️⃣ بایدن می‌تواند نیروهای آمریکایی را به صورت تدریجی از عربستان خارج کند که با توجه به افزایش تهدیدهای فرامرزی سعودی‌ها می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای آن‌ها داشته باشد.

۴️⃣ دولت بایدن می‌تواند خواسته‌های جدیدی را از پادشاهی و به طور خاص از ولیعهد در مورد تحول در حوزه نظامی مطرح کند. بر این اساس می‌توان تعداد زیادی از آمریکایی‌ها را به عنوان مستشار در ساختار دفاعی عربستان قرار داد.

۵️⃣ بایدن می‌تواند فروش سامانه‌های دفاعی به پادشاهی را همانند فروش تسلیحات تهاجمی متوقف کند.

۶️⃣ دولت بایدن می‌تواند با ورود به مسائل داخلی عربستان، خواستار آزادی محمد بن‌نایف (شریک اصلی سابق سیا در زمینه مبارزه با تروریسم) از حبس خانگی شود.

۷️⃣ بایدن می‌تواند عناوین مربوط به ولیعهد سعودی یا سایر افرادی را که در گزارش اطلاعات ایالات متحده ذکر شده‌اند، تحریم کند.

✅ بسیاری از مقامات دولت بایدن و کارشناسان معتقدند بایدن باید با توجه به انتشار این گزارش، اقدامات محکمی اتخاذ کند. برخی از اعضای حزب دموکرات که از رابطه ارتقایافته آمریکا و عربستان در دوره ترامپ ناراضی‌اند، انتظار دارند بایدن به عربستان بی‌اعتنایی کند. البته تیم سیاست خارجی بایدن برای غرب آسیا برنامه‌هایی دارند که در آن عربستان یک شریک حیاتی محسوب می‌شود.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/after-the-khashoggi-report-how-the-us-can-respond-and-avoid-blowback/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه