ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات امنیتی

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی به بررسی گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی این کشور در سنا درباره تهدیدات اصلی امنیتی آمریکا پرداخته و در این خصوص پرسش‌هایی را مطرح کرده است.

♦️ ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات امنیتی

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی به بررسی گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی این کشور در سنا درباره تهدیدات اصلی امنیتی آمریکا پرداخته و در این خصوص پرسش‌هایی را مطرح کرده است:

۱️⃣ اصلی‌ترین نتیجه گزارش چیست؟
ایالات متحده در حال انتقال از دشمنانی با فناوری کم و با منابع کم مانند داعش، به یک رقابت بزرگ با چین و روسیه است که هر دو مجهز به نیروهای متعارف و هسته‌ای قوی هستند. پس آمریکا نیاز به جهت‌گیری مجدد از منظر زمان و منابع دارد.

۲️⃣ چه چیزی در گزارش نیست؟
اصلی‌ترین موضوعی که بدان اشاره نشده، سیاست آمریکا درباره خروج از افغانستان است که نشان می‌دهد جامعه اطلاعاتی فارغ از تصمیم دولت، هم‌چنان احتمال تغییر تصمیم را مد نظر قرار داده است.

۳️⃣ مهم‌ترین تهدید چیست؟
چین در جایگاه اول قرار دارد. این بزرگترین چالش برای ایالات متحده و هنجارهای بین‌المللی مستقر در غرب است زیرا هژمونی آمریکا و کشورهای غربی را در بسیاری از نقاط جهان به چالش کشیده است.

۴️⃣ تفاوت تهدید روسیه و چین؟
روسیه به طور فعال درصدد تضعیف دموکراسی و اثر بر رأی‌دهندگان است ولی چین به دنبال جهت‌دادن به تصمیم‌های سیاسی در آمریکاست.

۵️⃣ هدف روسیه چیست؟
روسیه به دنبال تضعیف ایالات متحده، اتحاد غربی و هنجارهای بین‌المللی و هر چیزی که ممکن است حکومت پوتین یا آرزوهای وی برای تجدید قدرت بزرگ روسیه را تهدید کند.

۶️⃣ شکاف در جامعه اطلاعاتی وجود دارد؟
در خصوص تهدیدات سایبری، سرویس‌ها وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و تهدیدات خارج از مرزها را دارند و درون کشور، تأکید بر قوانین حریم خصوصی مانع می‌شود. به‌ویژه که توانایی اف‌بی‌آی در دفع تهدیدات نفوذ خارجی نیز ضعیف است.

۷️⃣ تهدیدات گروه‌های خشونت‌طلب چگونه رفع شود؟
اف‌بی‌آی و دیگر اعضای جامعه اطلاعاتی باید بتوانند رد پای نفوذ خارجی را در بین گروه‌های داخلی بیابند.

۸️⃣ تهدیدات آتی چیست؟
مسائل زیست‌محیطی و بیماری‌های همه‌گیر مانند کرونا می‌توانند به امواج مخرب مهاجرتی، افزایش فقر و بیکاری منجر شوند.

به نظر می‌رسد با وجود جمیع تهدیدات مذکور، دولت آمریکا مسیر دشواری برای مدیریت این بحران‌ها، به‌ویژه با توجه به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی داخلی در پیش خواهد داشت.

(https://www.csis.org/analysis/intelligence-communitys-annual-threat-assessment)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه