بیانیه بایدن درباره کشتار ارامنه

اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در مقاله‌ای به ارزیابی بیانیه بایدن در رسمیت‌بخشی به «کشتار ارامنه» به عنوان نسل‌کشی پرداخته است.

♦️ بیانیه بایدن درباره کشتار ارامنه

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپایی» در مقاله‌ای به ارزیابی بیانیه بایدن در رسمیت‌بخشی به «کشتار ارامنه» به عنوان نسل‌کشی پرداخته است. نویسنده این اقدام را ناشی از اولویت «حقوق بشر» در سیاست خارجی بایدن می‌داند که پیش‌تر در محکومیت حبس ناوالنی و هم‌چنین مسأله اویغورها خود را نشان داده بود.

🔸 طبق بیانیه، آمریکا دولت ترکیه را مقصر آن‌چه در دوران عثمانی رخ داده ندانسته ولی خواستار عدم تکرار آن شده است. در عین حال چنین بیانیه‌ای نه موضع ترکیه را نسبت به این موضوع تغییر خواهد داد و نه واکنش تند ترکیه سبب عقب‌نشینی اروپا، آمریکا یا روسیه نسبت به مسأله ارامنه خواهد شد.

🔸 نویسنده اذعان می‌کند که ترکیه و آمریکا می‌دانند که این بیانیه و مانند آن، محور روابط طرفین نخواهد بود و آن‌ها نه بر مبنای گذشته که بر اساس موضوعات کنونی، سیاست‌گذاری می‌کنند. مهم‌ترین مسأله در روابط فعلی طرفین، تصمیم ترکیه بر خرید سامانه S400 از روسیه است.

🔸 این مسأله برای روسیه سه دستاورد مهم دارد: جلوگیری از استقرار دائمی موشک‌های پاتریوت آمریکایی در جنوب این کشور؛ جلوگیری از فروش تسلیحات گسترده آمریکا به ترکیه و وادارسازی ناتو به تعامل با روسیه به دلیل ورود سامانه‌های موشکی روسیه به نیروی هوایی ترکیه.

🔸 اما این معامله چه برای ترکیه که از دسترسی به تسلیحات پیشرفته اروپایی و آمریکایی محروم می‌شود و چه برای دولت‌های غربی که شریکی مطمئن را از دست می‌دهند، زیان‌بار است. آنکارا و واشنگتن باید روی اشتراکات راهبردی سرمایه‌گذاری کنند.

✅ به نظر می‌رسد یکی از اهداف صدور بیانیه اخیر بایدن و دیگر فشارهای حقوق‌بشری بر ترکیه، فارغ از اهداف داخلی و ایدئولوژیک، اثرگذاری بر اراده ترکیه در خصوص خریدهای تسلیحاتی روسی نیز باشد که البته محتملاً در این خصوص تأثیر معکوس بگذارد.

منبع

(https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/84412)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه