برنامه ایران برای شبه‌نظامیان عراق

اندیشکده خاورمیانه در یادداشتی به ارزیابی رابطه جمهوری اسلامی با گروه‌های مقاومت در عراق پرداخته است.

♦️ برنامه ایران برای شبه‌نظامیان عراق

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده خاورمیانه در یادداشتی به ارزیابی رابطه جمهوری اسلامی با گروه‌های مقاومت در عراق پرداخته است. نویسنده به مخالفت قیس‌خزعلی، رهبر عصائب اهل‌الحق با توقف حملات به نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در عراق در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده اشاره می‌کند و آن را نشانه‌ای از اختلاف‌نظر میان این گروه‌ها با سیاست‌های ایران می‌داند.

🔸 به نوشته این مقاله، ترور سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس، سبب خلأ قدرتی در میان رهبران مقاومت در عراق شد که اکنون موجب رقابت شده است. حرکت‌النجبا و کتائب حزب‌الله از جمله گروه‌هایی هستند که برای سیادت مقاومت در عراق، در حمله به آمریکایی‌ها از یکدیگر پیشی می‌گیرند.

🔸 به‌زعم نویسنده، حملات گروه‌های مقاومت به آمریکا در عراق، با توصیه ایران صورت می‌پذیرد تا جمهوری اسلامی اهرم فشار قوی‌تری در مذاکرات هسته‌ای داشته باشد. به‌ویژه که ایران عجله‌ای برای توافق ندارد و می‌تواند با گذر زمان و افزایش حملات، دست بالاتری در مذاکرات داشته باشد.

🔸 طبق یادداشت، در عین حال که سردارقاآنی در آن مقطع زمانی توانست گروه‌های مقاومت را از حمله به آمریکایی‌ها، به طور موقت، منصرف سازد؛ ولی این سیاست نمی‌توانست چندان دامنه‌دار باشد. زیرا عمده این گروه‌ها اعتبار و موقعیت خود را مرهون حضور آمریکایی‌ها در این کشور و هم‌چنین نبرد با داعش هستند.

✅ برخلاف نظر نویسنده، ارتباط گروه‌های مقاومت عراقی با ایران نه یک رابطه طولی بلکه رابطه‌ای عرضی است. بنابراین اشتراک منافع در سطح راهبردی و اختلافاتی هر چند اندک در حوزه تاکتیکی و عملیاتی، محتمل است.

 

منبع

(http://mei.edu/publications/irans-game-plan-iraqs-militias)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه