آینده سیاسی ترامپ، بدون حضور در شبکه‌های اجتماعی

فیس‌بوک سرانجام حساب کاربری ترامپ در این شبکه اجتماعی را مسدود کرد. این حساب کاربری پس از حمله حامیان ترامپ به کنگره به حالت تعلیق درآمده بود.

♦️ آینده سیاسی ترامپ، بدون حضور در شبکه‌های اجتماعی

#تحلیل_کوتاه

🔹 فیس‌بوک سرانجام حساب کاربری ترامپ در این شبکه اجتماعی را مسدود کرد. این حساب کاربری پس از حمله حامیان ترامپ به کنگره به حالت تعلیق درآمده بود. گرچه طبق قواعد فیس‌بوک، این تصمیم به مدت شش ماه یک بار، قابل ارزیابی است ولی بعید است که بار دیگر اجازه تشکیل حساب کاربری به ترامپ داده شود.

🔸 شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر و سپس فیس‌بوک از جمله مهم‌ترین ابزارهای رسانه‌ای ترامپ برای موج‌آفرینی در توده‌های مردم آمریکا و غلبه بر فضای رسانه‌های رسمی مانند شبکه‌های خبری تلویزیونی و رادیویی بوده است. حال آیا با ممنوعیت حضورش در این شبکه‌های اجتماعی، آینده سیاسی او شکل دیگری خواهد گرفت؟

🔸 نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد پس از حمله به کنگره، محبوبیت وی مقداری افول کرده و در حد ۳۵ تا ۴۰ درصد ثابت مانده است ولی پس از آن تاکنون، با وجود عدم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تغییر محسوسی نداشته است. این رقم کمابیش با میانگین میزان محبوبیت ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش نزدیک است.

🔸 به نظر می‌رسد هسته اصلی حامیان ترامپ در طول ریاست‌جمهوری وی تثبیت شده و پس از ریزش‌های اخیر، ثابت خواهد ماند. گرچه امکان گسترش آن بدون مواهب و امکانات رسانه‌ای و سیاسی کاخ سفید، دشوار به نظر می‌رسد.

🔸 نکته دیگر اینکه لزوماً اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی در آمریکا(۷۰ درصد طبق نظرسنجی مؤسسه پیو)، علاقه‌مند به پیگیری مسائل سیاسی و اشتراک مطالب مربوط به سیاست داخلی و خارجی در این شبکه‌ها نیستند. بنابراین در تأثیرگذاری این شبکه‌ها بر آینده سیاسی ترامپ نباید اغراق کرد.

✅ بخش مهمی از قدرت تبلیغاتی ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش مرهون موقعیت حقوقی وی در این مقام بود. بدون آن، بسیاری از رسانه‌ها، به‌ویژه شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های جریان اصلی از انتشار اخبار مربوط به وی پرهیز خواهند کرد. پس شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان مؤلفه‌ای اصلی و بسیار مهم در آینده سیاسی وی دانست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه