تأثیر وضعیت اقتصادی ایران بر روند مذاکرات هسته‌ای

استدلال برخی از نومحافظه‌کاران آمریکایی در مخالفت با احیای برجام و تداوم سیاست «فشار حداکثری» این است که تحریم‌ها توانسته اقتصاد ایران را به مرز فروپاشی برساند و اگر این سیاست ادامه یابد، ایران کاملاً تسلیم شده و نیازی به احیای برجام نخواهد بود.

♦️ تأثیر وضعیت اقتصادی ایران بر روند مذاکرات هسته‌ای

#تحلیل_کوتاه

🔹 استدلال برخی از نومحافظه‌کاران آمریکایی در مخالفت با احیای برجام و تداوم سیاست «فشار حداکثری» این است که تحریم‌ها توانسته اقتصاد ایران را به مرز فروپاشی برساند و اگر این سیاست ادامه یابد، ایران کاملاً تسلیم شده و نیازی به احیای برجام نخواهد بود.

🔸 ولی واقعیات اقتصادی کاملاً با این ایده که تحریم‌ها به فروپاشی اقتصادی ایران منجر شده، ناهم‌خوان است. طبق آمار بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی ایران در فصل پاییز ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه در ۱۳۹۸ رشد داشته است. هم‌چنین صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ۲٫۵ درصدی را در ۲۰۲۱ برای ایران پیش‌بینی کرده است.

🔸 آن‌چه مورد استناد مخالفان داخلی برجام در آمریکا قرار می‌گیرد، افزایش تورم ناشی از نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است. مسأله‌ای که از یک‌سو به وابستگی درآمدهای ارزی به نفت و در نتیجه منتج از تحریم نفتی است و از سوی دیگر ناشی از سیطره هژمونی دلار بر مبادلات تجاری ایران است.

🔸 گرچه تحریم‌ها به اقتصاد ایران آسیب زده و تلاش برای رفع آن‌ها ضروری است. ولی نکته مهم‌تر اینکه ظرفیت‌هایی در اقتصاد کشور و نوع نگاه به تجارت خارجی وجود دارد که می‌تواند مانع از دست برتر دولت‌های غربی در مذاکرات شود.

🔸 یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های آمریکا در اجتناب از احیای برجام، گذشت زمان برای تشدید اثرگذاری تحریم‌هاست. حال اگر بتوان با خنثی‌سازی تحریم‌ها، از منفی‌شدن رشد اقتصادی کشور جلوگیری کرده و صادرات نفتی را نیز در مقیاس حداقل روزانه یک میلیون بشکه حفظ نمود، بی‌شک امید طرف مقابل به تسلیم ایران در اثر گذر زمان، کاهش می‌یابد.

✅ بدین ترتیب، نه‌تنها انگیزه آمریکا برای تداوم تحریم‌ها کمتر خواهد شد، بلکه ایران نیز از تعجیل در حصول توافق خودداری کرده و اجازه نخواهد داد که تأتیر تحریم‌ها، اهرم‌های فشار ایران را تضعیف کرده و وادار به امضای هر توافقی شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه