بهبود روابط کشورهای عربی خلیج فارس با عراق

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی ضمن ارزیابی نوع روابط ایران با عراق، به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گوشزد می‌کند که نحوه مواجهه‌شان با بغداد را تغییر دهند. بدین نحو که به حاکمیت عراق احترام بگذارند و در راستای منافع عمومی مردم این کشور گام بردارند.

 

♦️ بهبود روابط کشورهای عربی خلیج فارس با عراق

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی ضمن ارزیابی نوع روابط ایران با عراق، به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گوشزد می‌کند که نحوه مواجهه‌شان با بغداد را تغییر دهند. بدین نحو که به حاکمیت عراق احترام بگذارند و در راستای منافع عمومی مردم این کشور گام بردارند.

 

🔸 طبق این مقاله، اکثریت شیعی جمعیت عراق، مؤلفه مهمی است که قدرت نرم ایران را در این کشور تقویت کرده است. حضور پُرتعداد ایرانیان برای زیارت نجف و کربلا، ارتباط فرهنگی قوی‌تری میان دو کشور در قیاس با کشورهای عربی ایجاد کرده است.

 

🔸 از سوی دیگر، انعطاف‌پذیری و عمل‌گرایی ایران در مواجهه با سیاست‌مداران و گروه‌ها و احزاب مختلف عراقی اعم از شیعه، اهل سنت و اکراد، قدرت اثرگذاری ایران بر روند تشکیل دولت در عراق را افزایش داده و گروه‌های شبه‌نظامی نیز، حداقل تا پیش از ترور سردار سلیمانی، از قدرت فائقه‌ای در این خصوص برخوردار بودند.

 

🔸 نویسنده به دولت‌های عربی توصیه می‌کند که برخلاف ایران، به سرمایه‌گذاری در توسعه روابط قوی نهادی و پرهیز از حمایت از بازیگران یا احزاب سیاسی منفرد بپردازند. این همچنین به معنای تعهد منابع مالی برای پروژه‌هایی است که مستقیماً به نفع شهروندان عراقی است.

 

🔸 کشورهای حاشیه خلیج فارس این فرصت را دارند که روابط بلندمدت و پایدار با عراق بر اساس حرکت رو به رشد ایجاد کنند. تقویت روابط عراق و خلیج فارس همچنین فرصت‌هایی را برای عراق ایجاد می‌کند تا بتواند نقش منطقه‌ای مثبتی ایفا کند. از جمله با میانجی‌گری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران.

 

✅ تحولات جدید در منطقه غرب آسیا از جمله تصمیم آمریکا بر کاهش نیروهای نظامی‌اش در افغانستان و احتمالاً عراق؛ و از سوی دیگر فشارها به عربستان برای پایان نبرد یمن، برخی نخبگان غربی را به ارائه طرحی نو در روابط منطقه‌ای متحدان اروپا و آمریکا با دیگر کشورها انداخته وا داشته است.

منبع

(https://ecfr.eu/publication/the-gulf-between-them-what-gulf-countries-can-learn-from-irans-approach-to-iraq/)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه