سیاست داخلی رژیم صهیونیستی و جنگ غزه

در حالی هشتمین روز درگیری‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین می‌گذرد که هنوز چشم‌اندازی برای پایان این نبرد شکل نگرفته است.

♦️ سیاست داخلی رژیم صهیونیستی و جنگ غزه

#تحلیل_کوتاه

🔹 در حالی هشتمین روز درگیری‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین می‌گذرد که هنوز چشم‌اندازی برای پایان این نبرد شکل نگرفته است. جدا از محاسبات سطوح ملّی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تاثیری که پایان جنگ در شرایط کنونی برای رژیم صهیونیستی و مخصوصاً در روبط با فلسطینی‌ها خواهد داشت، سیاست داخلی این رژیم را نباید از نظر دور داشت.

🔸 یکی از اهداف نتانیاهو در دامن زدن به ناآرامی‌های قدس که منجر به جنگ اخیر شده است جلوگیری از تشکیل کابینه از سوی مخالفان بود. در پی تنش‌های ناشی از این امر در شهرهای مختلط فلسطینی_یهودی، نفتالی بنت که در حال رایزنی با لاپید برای تشکیل «کابینه تغییر» و کنار زدن نتانیاهو از قدرت بود، اعلام کرد که کابینه تغییر را چون نمی‌تواند از پس مسائل شهرهای مختلط برآید از دستور کار خارج می‌کند. بنابراین، نتانیاهو اکنون به هدف خود رسیده و از این جهت تداوم جنگ دیگر ضرورتی ندارد.

🔸 میزان التهاب جبهه داخلی و درگیری‌های فلسطینی_یهودی در سرزمین‌های اشغالی نیز عاملی تاثیرگذار در پایان جنگ است؛ هرچه این التهابات افزایش یابد فشارها بر ارتش برای توقف عملیات علیه غزه و تمرکز بر جمع کردن اوضاع داخلی افزایش می‌یابد.

🔸 جنگ غزه دیر یا زود پایان می یابد اما فعال شدن شکاف عرب- یهود در سرزمین‌های اشعالی چالشی وجودی است که به این زودی خاتمه نمی‌یابد. اگرچه شاید مشارکت احزاب عربی در قدرت راه‌حلی برای حل این چالش قلمداد شود اما تأثیر منفی چنین اقدامی بر پایگاه رأی احزابی که دست به این اقدام بزنند یک مانع بزرگ است.

🔸 تصمیم‌گیران اصلی این جنگ در طرف اسرائیلی، نخست‌وزیر و وزیر جنگ هستند که اختلافات‌شان منجر به فروپاشی کابینه ائتلافی شد. به‌رغم خسارت‌های فراوان این جنگ برای رژیم صهیونیستی، در حالی که به نظر می‌رسد این رژیم در جهت برگزاری انتخابات پنجم حرکت می‌کند، نتانیاهو و گانتس هیچ‌کدام نمی‌خواهند مسئولیت توقف جنگ بدونِ دستاورد خاص را بپذیرند.

✅ با این شرایط، به نظر می‌رسد پیامدهای این جنگ، بن‌بست سیاسی رژیم صهیونیستی را تشدید خواهد کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه