ارسال پیام آشکار آمریکا برای دولت صنعاء

🔹 چند روز پیش رسانه‌ها خبر دادند که سازمان ملل تصمیم گرفته تا دولت نجات ملی یمن را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار دهد. این فهرست سیاه همان لیستی است که چند سال پیش عربستان با فشار از آن خارج شد.

♦️ ارسال پیام آشکار آمریکا برای دولت صنعاء

#تحلیل_کوتاه

🔹 چند روز پیش رسانه‌ها خبر دادند که سازمان ملل تصمیم گرفته تا دولت نجات ملی یمن را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار دهد. این فهرست سیاه همان لیستی است که چند سال پیش عربستان با فشار از آن خارج شد.

🔸 با مفروض گرفتن این موضوع که سازمان ملل و دبیرکل آن بدون اجازه آمریکا اقدامی در این سطح انجام نمی‌دهند و با عنایت به شرایط فعلی پرونده یمن، پرسش اساسی این است که چرا آمریکا چنین اقدامی انجام داده است؟

🔸 آمریکایی‌ها طی هفته‌های اخیر به شدت در تلاش هستند تا از طریق مذاکرات و ارسال واسطه‌های مختلف، دولت صنعاء را مجبور به پذیرش صلح تحمیلی خود کنند. در آخرین مورد هم با درخواست و چراغ سبز آمریکا هیئت عمانی به صنعاء رفت ولی بر خلاف فضاسازی رسانه‌ها در نهایت مشخص شد این میانجیگری نیز بی‌نتیجه بوده و به دلیل اینکه طرف آمریکایی-سعودی در طرح پیشنهادی خود صداقت نداشتند این طرح توسط یمنی‌ها با قاطعیت رد شد.

🔸 نکته مهم این‌که، آن‌چه از پس رفت‌و‌آمد‌های دیپلماتیک اخیر روشن شد این بود که عربستان و به ویژه آمریکا با ارائه پیشنهادهای آتش‌بس به دنبال جلوگیری از سقوط مأرب بودند. واقعیتی که در گزارش دیروز روزنامه الاخبار هم بر آن تأکید شده است.

🔸 بر این اساس شاهدیم که با شکست فشارهای سعودی-آمریکایی برای پذیرش صلح تحمیلی بر دولت صنعاء دوباره درگیری‌ و تبادل آتش بین دوطرف آغاز شده و طبق گزارش رسانه‌ها جنگنده‌های سعودی طی ۴۸ ساعت اخیر دست‌کم ۳۲ بار مناطق مختلف یمن را بمباران کردند و در عوض یمنی‌ها نیز چندین حمله پهپادی را علیه اهدافی در عمق خاک سعودی انجام داده‌اند.

✅ حال با این توضیحات اقدام اخیر سازمان ملل (در حقیقت آمریکا) قابل فهم‌تر و هدف آن آشکارتر می‌شود. روشن است آمریکایی‌ها با این اقدام این پیام را به دولت صنعاء ارسال کردند که در صورت عدم همراهی صنعاء با پروژه‌شان و پافشاری بیش از حد بر استیفای حقوق یمنی‌ها باید منتظر محکومیت‌ها و مجازات‌های بین‌المللی بیشتری باشند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه