تأثیر نتایج انتخابات ریاست جمهوری بر مذاکرات احیای برجام

🔹 انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در حالی به پایان رسید که مذاکرات احیای برجام در وین هم‌چنان در جریان است. حال پرسش این است که نتایج انتخابات چه تأثیری بر مذاکرات خواهد داشت؟

♦️ تأثیر نتایج انتخابات ریاست جمهوری بر مذاکرات احیای برجام

#تحلیل_کوتاه

🔹 انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در حالی به پایان رسید که مذاکرات احیای برجام در وین هم‌چنان در جریان است. حال پرسش این است که نتایج انتخابات چه تأثیری بر مذاکرات خواهد داشت؟

🔸 از منظر کلان، سیاست‌های کلی نظام فراتر از قوه مجریه و در سطوح عالی‌تری تدوین می‌شوند. به همین دلیل به نظر می‌رسد سیاست اصلی ایران درباره برجام مبتنی بر احیای آن در صورت رفع تحریم‌ها، فارغ از تغییر دولت، تداوم خواهد یافت.

🔸 در عین حال نمی‌توان از این نکته مهم چشم‌پوشی کرد که تغییر تیم سیاست خارجی دولت و به‌ تبع آن، تیم مذاکره‌کننده ایران، بر نحوه مواجهه مذاکره‌کنندگان و اولویت‌بندی‌های موضوعات در گفتگوهای جاری مؤثر خواهد بود.

🔸 برای مثال، اینکه کدامین تحریم‌ها در اولویت رفع قرار بگیرند و یا اینکه ایران کدامین تعهداتش را زودتر یا دیرتر به انجام برساند، مسأله‌ای است که به نگرش دولت به اقتصاد بین‌الملل و هم‌چنین رویکرد آن به ابعاد فنی برنامه هسته‌ای بازمی‌گردد.

🔸 اکنون، به نظر می‌رسد یک فرضیه این باشد که با استقرار نگرشی نسبتاً سخت‌گیرانه‌تر به غرب در مقایسه با وضعیت کنونی، دولت‌های غربی و آمریکا تمایل داشته باشند پیش از استقرار دولت جدید در ایران، بر روی چگونگی احیای برجام به توافق برسند.

🔸 اما فرضیه دیگر این است با توجه به اینکه آمریکا درصدد توافق‌های کلی‌تر و گسترده‌تری با ایران در دیگر موضوعات بوده و برجام را مقدمه‌ای بر مذاکرات منطقه‌ای و موشکی می‌داند، با اتلاف زمان، تا استقرار دولت جدید صبر کند.

✅ در هر صورت به نظر می‌رسد اراده طرفین بر احیای برجام جدی بوده و دولت جدید نیز از این سیاست عدول نخواهد کرد. در عین حال که ممکن است اصراری بر تسریع در احیای توافق نداشته باشد و با احتیاط بیشتری در مذاکرات وین، رفتار کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه