طالبان در افغانستان

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی با اشاره به پیش‌روی‌های اخیر طالبان در افغانستان در مقاله‌ای اشاره می‌کند که این گروه از سال 2001 تاکنون قوی‌تر از قبل شده، با داشتن 85 هزار جنگجوی تمام وقت، یک پنجم کشور را کنترل می‌کند و به حملات خود ادامه می‌دهد. این مقاله به چند پرسش پاسخ داده است.

♦️ طالبان در افغانستان

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی با اشاره به پیش‌روی‌های اخیر طالبان در افغانستان در مقاله‌ای اشاره می‌کند که این گروه از سال ۲۰۰۱ تاکنون قوی‌تر از قبل شده، با داشتن ۸۵ هزار جنگجوی تمام وقت، یک پنجم کشور را کنترل می‌کند و به حملات خود ادامه می‌دهد. این مقاله به چند پرسش پاسخ داده است.

۱️⃣ شکل‌گیری طالبان
این گروه از قوم پشتون، با حمایت سیا و سازمان اطلاعاتی پاکستان، در مقابله با هجوم شوروی تأسیس شد. از نظر فقهی از آموزه‌های وهابی در عربستان سعودی تغذیه شده است.

۲️⃣ رهبری طالبان
رهبری شورایی این گروه در کویته پاکستان مستقر هستند. شبکه حقانی نیز که ار مؤتلفان این گروه است در رهبری سیاسی و نظامی آن نقش دارد.

۳️⃣ منابع مالی
مهم‌ترین منابع مالی این گروه کشت و تجارت خشخاش و هم‌چنین اخذ مالیات از کشاورزی و مشاغل مناطق تحت کنترل در کنار برخی کمک‌های خارجی، به‌ویژه از پاکستان است.

۴️⃣ خطر طالبان
طالبان مخالف نهادهای دموکراتیک است. توانسته در برابر قوی‌ترین اتحاد نظامی جهان یعنی ناتو مقاومت کند و بیش از ۶ هزار سرباز آمریکایی و یک هزار سرباز ناتو را از بین ببرد. هم‌چنان با القاعده در ارتباط است. گرچه ارتباطی با داعش ندارد.

۵️⃣ نوع مقابله با طالبان
علاوه بر حمله نظامی ناتو؛ شورای امنیت، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز آن را به دلیل ارتباط با القاعده تحریم کردند. در دادگاه لاهه هم پرونده‌هایی برای جنایات طالبان تشکیل شده است.

۶️⃣ حمایت افغانستانی‌ها از طالبان
طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۹، نیمی از مردم، عمدتاً پشتون‌ها و روستاییان با طالبان همدردی داشتند ولی در ۲۰۱۹ این میزان به ۱۴ درصد سقوط کرد.

✅ سرنوشت مذاکرات صلح و رفتار بعدی طالبان، به چگونگی خروج آمریکا از افغانستان و نوع مدیریت دولت کابل بازمی‌گردد. چگونگی تقسیم قدرت و مسأله خلع سلاح شبه‌نظامیان مهم‌ترین مسائلی است که فقدان اشتراک‌نظر بر سر آن‌ها، زمینه‌های بروز نبرد داخلی را فراهم می‌کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه