پشت پرده تلاش‌های بایدن برای احیای روند صلح خاورمیانه

اخیرا دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تحرک سخت‌ترین و مهم‌ترین پرونده‌های سیاسی در خاورمیانه یعنی حل و فصل پرونده صلح خاورمیانه و احیای مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان داد و اکنون سرنخ‌های جدید این تحرک و کسانی که پشت آن هستند و اهداف آن مشخص شده است.

روزنامه رأی الیوم در تحلیل سفر اخیر فرستاده بایدن به منطقه و رایزتی‌هایش با مقامات فلسطینی و اسرائیلی نوشت: سفر هادی عمرو، فرستاده آمریکا در امور فلسطین و رژیم صهیونیستی به منطقه و دیدارهایش با مسئولان اسرائیلی و فلسطینی و بررسی پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در واقع تلاش آمریکا برای اطلاع یافتن از موضع طرف‌های اصلی روند سیاسی قبل از اتخاذ هرگونه اقدام رسمی است که احتمالا در سایه شرایط پیچیده کنونی شکست بخورد.

به رغم اختلافات بزرگ و بحران بی‌اعتمادی میان رام‌الله و تل‌آویو، فرستاده آمریکا شاهد موضع بسیار خوبی از سوی دو طرف بود. به گفته مسئولان فتح تشکیلات خودگردان فلسطین به هیچ وجه مخالف ورود به روند سیاسی جدید با نظارت آمریکا و اعراب نیست.

این موضع فتح موجب خشم گروه‌های فلسطینی و گروه‌های مردمی شد. براساس آمارهای اولیه هادی عمرو برگه‌های موافقت رسمی فلسطین و رژیم صهیونیستی را در کیفش قرار داد و مرحله آتی، مرحله مقدمه چینی برای تماس‌ها و دیدارهای فشرده‌ یک حادثه سیاسی مهم و بزرگ در منطقه است که قهرمان آن آمریکا، مصر، اردن و عربستان هستند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نمی‌خواهد فرصت حضور بایدن در کاخ سفید را بعد از اینکه به ضمانت‌های بی‌سابقه از سوی هادی عمرو دست یافت از دست بدهد. وی دستور تشکیل هیئت امنیتی و سیاسی کارکشته‌ای را برای رهبری این مرحله حساس و سرنوشت ساز را داد.

در مقابل این موضع، نگرانی‌های زیادی در محافل فلسطینی نسبت به باز شدن مجدد “درب جهنم” وجود دارد. به گفته گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، این موضع صرفا “توهم جدید” عباس و فتح است که در آن شکست خواهند خورد و به منزله حمایت از رژیم صهیونیستی برای ورود بیشتر به جهان عرب در سایه عادی سازی روابط و حلقه نجاتی برای این رژیم جهت فرار از تحقیقات به دلیل جنایت‌هایش در حق فلسطینی‌ها است.

“قهرمانان” به حرکت درآوردن آب‌ راکد مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی فقط فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و آمریکا نیستند بلکه طرف‌های عربی پشت پرده نقش دارند که در رأس آن عربستان، اردن و مصر هستند. آن‌ها آمادگی خود را برای استقبال از مذاکرات اعلام کرده‌اند. هدف اول آمریکا در حال حاضر احیای تشکیلات خودگردان فلسطین است که از بحران‌های مالی رنج می‌برد. همچنین هدف آمریکا فشار بر رژیم صهیونیستی برای آزاد کردن درآمدهای مالیاتی فلسطین به عنوان نوعی حسن نیت از سوی دولت بایدن قبل از ورود به مذاکرات است.

اخیرا عباس در تماس با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی خواهان اتخاذ اقدامات عملی مثل آتش بس در غزه و کرانه باختری و قدس شد. هرتزوگ بر تصمیم خود برای ازسرگیری مذاکرات میان دو طرف تأکید کرد.

هادی عمرو طی دیدارش با مسئولان فلسطینی تأکید کرد که تشکیلات خودگردان در وضعیت اقتصادی و سیاسی خطرناکی است و باید رژیم صهیونیستی اقداماتی را برای تقویت دولت فلسطین اتخاذ کند.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه