نرخ واکسیناسیون و چشم‌انداز رشد اقتصادی در غرب آسیا

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در نوشتاری به بررسی گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول که در آن تازه‌ترین برآورد از رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده میلادی ارائه شده است، پرداخته و چشم‌انداز رشد در اقتصادهای منطقه غرب آسیا را متأثر از وضعیت نرخ واکسیناسیون در این کشورها می‌داند.

♦️ نرخ واکسیناسیون و چشم‌انداز رشد اقتصادی در غرب آسیا

#گزارش_کوتاه

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در نوشتاری به بررسی گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول که در آن تازه‌ترین برآورد از رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده میلادی ارائه شده است، پرداخته و چشم‌انداز رشد در اقتصادهای منطقه غرب آسیا را متأثر از وضعیت نرخ واکسیناسیون در این کشورها می‌داند.

🔹 براساس گزارش IMF (https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2021/07/27/world-economic-outlook-update-july-2021)رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ برابر ۶ و در سال ۲۰۲۲ برابر ۴٫۹ درصد خواهد بود. همچنین رشد اقتصادی غرب آسیا در سال جاری ۴ و در سال آینده میلادی ۳٫۷ درصد پیش بینی شده است. آمارها نشان می‌دهند رشد اقتصادی این منطقه نسبت به متوسط اقتصادهای پیشرفته و کشورهای درحال توسعه، پایین‌تر است که می‌تواند ناشی از نرخ پایین واکسیناسیون در غرب آسیا باشد.

🔹 المانیتور می‌نویسد: درحالی که تنها ۱۴ درصد مردم دنیا واکسینه شده‌اند، این عدد برای کشورهای پیشرفته ۴۰ درصد برآورد می‌شود. در کشورهای منطقه غرب آسیا نیز نرخ واکسیناسیون عبارت است از: امارات بیش از ۷۰ درصد، بحرین ۶۴، قطر ۶۰، رژیم صهیونیستی ۵۹ و ترکیه بیش از ۳۰ درصد؛ همچنین کویت ۲۲، اردن ۲۱ و عربستان سعودی و مراکش بیش از ۲۰ درصد. برآوردها برای سوریه ۰٫۰۵ درصد است و برای یمن و لیبی، آمار دقیقی در دسترس نیست.

🔹 با وجود این، المانیتور معتقد است افزایش قیمت نفت، خبر خوبی برای اقتصادهای نفتی منطقه غرب آسیاست. پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت نفت در سال جاری میلادی، ۶۴٫۶۸ دلار در هر بشکه باشد که نسبت به میانگین ۴۱٫۲۹ دلار در سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۶ درصد رشد داشته است.

🔹 المانیتور در بخش دیگری از این گزارش، رشد اقتصادی و نرخ واکسیناسیون پنج کشور عراق، مصر، ایران، عمان و تونس را نیز بررسی کرده است.

منبع

https://www.al-monitor.com/originals/2021/07/middle-east-economic-outlook-hinges-vaccinations

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه