انفجار فرودگاه کابل؛ ضربه اول داعش یا اتمام حجت طالبان؟

روز پنج‌شنبه دو عامل انتحاری جلیقه‎های خود را در میان ازدحام جمعیت در ورودی اَبی (Abbey Gate) فرودگاه کابل منفجر کردند که به موجب آن بر مبنای برخی گزارش‌ها دست‎کم ۱۱۰ کشته و صدها زخمی برجای مانده است.

♦️انفجار فرودگاه کابل؛ ضربه اول داعش یا اتمام حجت طالبان؟

#تحلیل_کوتاه

🔹روز پنج‌شنبه دو عامل انتحاری جلیقه‎های خود را در میان ازدحام جمعیت در ورودی اَبی (Abbey Gate) فرودگاه کابل منفجر کردند که به موجب آن بر مبنای برخی گزارش‌ها دست‎کم ۱۱۰ کشته و صدها زخمی برجای مانده است. حتی یک مقام وزارت بهداشت افغانستان به بی‌بی‌سی گفته که آمار کشته‌ها به بیش از ۱۷۰ نفر رسیده است. در این حادثه همچنین به اذعان پنتاگون ۱۴ نظامی آمریکایی کشته شده که این بالاترین آمار تلفات نظامیان آمریکا طی یک دهه اخیر است. بلافاصله پس از این انفجار گروه موسوم به «داعش خراسان» با انتشار پیامی مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و هویت عامل را نیز افشا نمود. در ارتباط با این رویداد چند نکته قابل ذکر است:

🔸 اگر بپذیریم که داعش عامل و طراح این حمله بوده، محتمل است که با این اقدام خودنمایانه تلاش کرده اولین هشدار جدی را به طالبانی که طی چند سال اخیر با آن در ستیز بوده و اکنون حاکم افغانستان است، ارسال کند.

🔸 با توجه به موج محکومیت مقام‌های غربی و به ویژه آمریکایی برخی بر این باورند که این اقدام می‌تواند حاصل طراحی سرویس‌های اطلاعاتی باشد که مخالف خروج فوری آمریکا از افغانستان هستند و با این اتفاق تلاش دارند سران کاخ سفید را برای نگه داشتن لااقل بخشی از نیروهای آمریکایی تحت فشار قرار دهند. این فرضیه با رصد واکنش‌های متفاوت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتسب به گروه‌های جهادی و تروریستی که بسیاری علیه این عملیات موضع‌گیری کردند نیز تقویت می‌شود.

✅ در کنار این فرضیات و سناریوها اما یک احتمال را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت و آن این‌که با توجه به اعلام پنتاگون مبنی بر احتمال تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و موضع سفت و سخت طالبان در مخالفت با آن، می‌توان این احتمال را در نظر داشت که این انفجار در واقع هشداری جدی برای سران کاخ سفید بود که باید بدون هیچ درنگ و تعللی کابل را به طور کامل ترک نمایند!

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه