آیا آمریکا راهبرد شکست‌خورده‌اش در مواجهه با انصارالله را تکرار خواهد کرد؟

اندیشکده «موسسه خاورمیانه» در گزارشی پیشنهاداتی را برای دولت آمریکا در سال 2022 به منظور مقابله با آنچه تهدید فزاینده انصارالله می‌نامد، فهرست کرده که در ادامه چکیده‌ای از این گزارش می‌آید:

 

🔸 گرچه کاهش تنش و بازگشت به مذاکره گزینه‌ای مطلوب است، اما هیچ دلیلی برای تمایل حوثی‌ها به این مسئله وجود ندارد؛ زیرا مشی آن‌ها در تشدید حملات علیه امارات در پاسخ به نبردهای داخل یمن مؤید این گزاره است.

🔸 حال اگر درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی مبنی بر کاهش تنش، این پیام اشتباه را به حوثی‌ها ارسال نماید که اقدام آن‌ها در حمله به ابوظبی موثر بوده، باید بگوییم دولت بایدن به همراه شرکای بین‌المللی خود در حال تکرار راهبرد شکست‌خورده 2021 هستند.

🔸 در آغاز دولت بایدن و بر اساس سیاست جدید، آمریکا تلاش‌هایی برای ترغیب حوثی‌ها به میز مذاکره انجام داد. بر این اساس عربستان برای کاهش اقدامات نظامی در یمن تحت فشار قرار گرفت. اما این سیاست آمریکا از سوی حوثی‌ها، نشانه‌ای از ضعف تفسیر شد و آن‌ها را برای یکسره‌کردن روند داخلی از طریق اقدام نظامی تشویق نمود که به تشدید درگیری و بحران انسانی ختم شد.

🔸 حال اگر این راهبرد در سال 2022 نیز ادامه یابد، شکستی دو برابر را به بار خواهد آورد. به نظر می‌رسد دولت آمریکا می‌بایست به جای تداوم سیاست معادل‌سازی کاذب بین طرف‌های درگیر بر اقداماتی تمرکز کند که حوثی‌ها را برای مذاکره و پایان دادن به جنگ تحت فشار قرار دهد. چند اقدام در این راستا پیشنهاد می‌شود:

1️⃣ انجام اقدامات سریع و قاطع برای برقراری مجدد بازدارندگی در دریای سرخ و باب‌المندب. باید به حوثی‌ها و حامیان ایرانی‌شان پیامی واضح ارسال شود که تهدیدات علیه کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی تحمل نخواهد شد.

2️⃣ حمایت عملی از تلاش‌های ائتلاف سعودی در درگیری‌های داخلی یمن در مقابله با تجاوزات حوثی‌ها مانند نبرد مأرب.

3️⃣ بررسی مجدد قراردادن انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت‌خارجه آمریکا البته با مشورت و هماهنگی گروه‌های امدادرسان بین‌المللی.

https://www.mei.edu/publications/houthis-expand-their-regional-aggression-will-us-double-down-failing-strategy

ارسال دیدگاه