گزینه‌های واکنش آمریکا به حملات فزاینده انصارالله

 اندیشکده «موسسه خاورمیانه» در گزارشی به موضوع حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه آمریکا در منطقه پرداخته و پیشنهاداتی را در این راستا به دولت آمریکا ارائه داده است. در ادامه بخش‌هایی از گزارش می‌آید:

 

🔸 سه‌شنبه فرماندهی سنتکام اعلام کرد نیروهای آمریکا مستقر در پایگاه الظفره در حمله موشکی 24 ژانویه انصارالله به امارات که دو فروند آن از فراز این پایگاه در حال عبور بودند، از سامانه پاتریوت استفاده کرده و آن‌ها را منهدم نموده است.

🔸 طی هفته‌های اخیر حملات موشکی مشابهی در عراق و سوریه علیه پایگاه‌های آمریکا در منطقه انجام شد که البته هیچ تلفاتی در پی نداشت. وجه مشترک این حملات و بسیاری دیگر در منطقه، دخالت غیرقابل انکار ایران است. شاید این حملات زمینه‌های محلی متفاوتی داشته باشند ولی عاملان آن همگی به ایران وفادارند و این ایران بوده که سلاح یا دانش لازم برای ساخت و استفاده از سلاح را برای آن‌ها فراهم کرده است.

🔸 «شبکه نیابتی ایران در کل منطقه یک امر مرگبار و روشی هوشمندانه برای بسط قدرت است که طی دهه‌ها تقویت شده است و به ایرانی‌ها اجازه می‌دهد با کمترین هزینه ممکن به اهداف استراتژیک خود برسند.»

🔸 حملات ایالات‌متحده به نیروهای نیابتی ایران، اگرچه ضروری است، اما به وضوح کافی نیست. به بیان ساده‌تر، تعداد شبه‌نظامیان تحت فرمان ایران در منطقه بیشتر از بمب‌های آمریکایی است. برای برقراری مجدد بازدارندگی علیه ایران، ما باید فعالیت‌های تاکتیکی/عملیاتی را که در آن فوق‌العاده مؤثر هستیم، در خدمت یک استراتژی گسترده‌تر قرار دهیم.

🔸 ما باید برای ایرانی‌ها روشن کنیم که بازی نامتقارن آن‌ها، به ویژه زمانی که پرسنل و منافع آمریکا را هدف قرار می‌دهد، قیمت گزافی دارد. قبلاً چنین رویکرد و تعیین خطوط قرمز در عراق تجربه موفقی داشته است.

🔸 آمریکا باید به طور واضح تهدیدی معتبر در مقابل ایرانی‌ها قرار دهد که در صورت تخلف به طور جدی پاسخ خواهد داد تا اعتبار خدشه‌دار شده آمریکا در منطقه تا حدودی بازیابی شود.

 

(https://www.mei.edu/publications/us-response-options-growing-houthi-attacks)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه