ایران نگران نزدیکی مثلث ترکیه، امارات و رژیم صهیونیستی

تارنمای «المانیتور» در گزارشی به پشت پرده حملات علیه اهدافی در امارات و ترکیه و ارتباط آن با پروژه عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی و ارتباط ایران با این رویدادها پرداخته که چکیده‌ای از آن در ادامه می‌آید:

 

🔸 در بحبوحه نزدیکی مثلث ترکیه-امارات-رژیم‌صهیونیستی، اهداف اماراتی و ترکیه‌ای با حملاتی روبرو شده‌اند که ادعا شده توسط گروه‌های مرتبط با ایران انجام شده است. به نظر می‌رسد این اقدامات توسط نیروهای مخالف عادی‌سازی با رژیم‌صهیونیستی انجام شده باشد.

🔸 انصارالله سه بار در ماه اخیر به اهدافی در امارات حملات موشکی انجام داده و در شمال عراق نیز حملاتی علیه پایگاه نظامی ترکیه انجام شد. از آنجایی که اسرائیل به دنبال گسترش ابعاد امنیتی روابط خود با امارات و بحرین است، واکنش‌های ایران از طریق نمایندگان نیابتی نباید غافلگیرکننده باشد.

🔸 یکی دیگر از عواملی که ممکن است پشت حملات علیه اهداف اماراتی و ترکیه باشد، تلاش‌ها برای تشکیل یک دولت ائتلافی در عراق است. به نظر می‌رسد پروژه سیاسی مقتدا صدر که با همپیمانان کرد و سنی خود به دنبال تشکیل دولت اکثریت در عراق در تضاد با منافع ایران است، با منافع ترکیه و امارات همپوشانی دارد.

🔸 گرچه مقتدا نیز مخالف عملیات نظامی ترکیه در عراق است ولی گزینه معقول‌تری برای آنکارا به نسبت شخصیت‌هایی مانند المالکی است. موضع ملی‌گرایانه صدر علیه نفوذ ایران در عراق برای آنکارا مهم است. هم ترکیه و هم کشورهای سنی خلیج فارس از یک دولت به رهبری صدر که نفوذ ایران در عراق را محدود می‌کند، راضی خواهند بود.

🔸 افزودن همکاری اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل به روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس قطعاً برای تهران نگران‌کننده است. حملات حوثی‌ها و سفر رئیس رژیم‌ صهیونیستی به ابوظبی بر گرم‌شدن اخیر روابط ایران و امارات سایه انداخته است.

✅ از آنجایی که ترکیه در پس بهبود روابط با رژیم صهیونیستی، امارات و عربستان به دنبال جذب سرمایه و تأمین نیاز انرژی و همچنین صادرات نظامی و غیرنظامی به این کشورهاست، همسویی این قدرت‌های منطقه‌ای می‌تواند موجب نگرانی تهران شود و بر این اساس احتمالاً عراق اولین جبهه‌ای است که دلخوری ایران از ترکیه در آن ظاهر می‌شود.

https://www.al-monitor.com/originals/2022/02/iran-emerges-catalyst-closer-ties-turkey-uae-israel-triangle

 

ارسال دیدگاه