مروری بر آخرین تحولات انتخابات پارلمانی لبنان

مهلت ثبت نام نامزدهای انتخابات پارلمانی لبنان پایان یافت و نجیب میقاتی و فؤاد سنیوره نیز تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری از انتخابات را اعلام کردند. پیش‌تر سعد الحریری نیز از نامزدی در انتخابات کنار کشیده بود. فارغ از اینکه احتمالاً برخی از این شخصیت‌ها شرایط داخلی را آماده ورود ندانسته‌اند، احتمالاً عدم حمایت بازیگران خارجی به‌ویژه عربستان در تصمیم آنان اثرگذار بوده است.

 

🔸 در سوی مقابل اما نشست خبری جبران باسیل نشان داد که جریان آزاد ملی به دنبال ورود حداکثری به صحنه انتخابات است. باسیل که بخش مهمی از نشست خود را به انتقاد از قوات و شخص سمیر جعجع اختصاص داد، در سخنان تندی جعجع را جنایتکاری خواند که جسمش بیرون زندان و روحش درون زندان است.

🔸 سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان در نشست با برخی اعضای حزب‌الله نیز حاکی از آمادگی برای ورود به عرصه انتخابات بود. این سخنان نشان داد که حزب‌الله معتقد است برای جریان مقاومت، دور ماندن از قدرت، تبعات بسیار بیشتری از ماندن در قدرت و تحمل تخریب و فشار گروه‌های مخالف و بازیگران خارجی دارد.

🔸برآیند سخنان باسیل و سیدحسن نصرالله نشان می‌دهد به‌رغم برخی اختلافات، جریان 8 مارس انسجام بیشتری نسبت به سایر جریان‌ها دارد. چه‌اینکه با وجود همه انتقادات به نبیه بری، ظاهرا نحوه مدیریت و مواجهه او با پرونده مذاکرات لبنان و اسرائیل درباره خطوط مرزی آبی، مورد رضایت جریان آزاد ملی بوده است. هرچند که پرونده انفجار بیروت و برخی مواضع حزب‌الله درباره کشورهای عربی از موارد اختلافی در جریان 8 مارس است.

✅ انتخابات پارلمانی لبنان احتمالاً با استقبال بالای مردم مواجه نشود. حزب‌الله آرای نسبتاً ثابتی دارد که می‌تواند به موفقیت نسبی در انتخابات منتهی شود. اینکه در فردای انتخابات، شرایط اقتصادی و اجتماعی لبنان به کدام سمت و سو برود، تا حدود زیادی وابسته به نقش‌آفرینی بازیگران خارجی است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه