تحلیلی بر سفر بشار اسد به امارات

روز گذشته رئیس‌جمهور سوریه در نخستین سفر خود به یک کشور عربی از سال 2011 تاکنون به ابوظبی رفت و ساعتی پس از بازگشت وی به دمشق، اخبار دیدار وی از امارات منتشر شد.

 

🔸 بشار اسد در دیدار با محمد بن زاید، امارات را کشوری خواند که سیاست‌های متعادلی در قبال مسائل گوناگون بین‌المللی اتخاذ می‌کند. بن زاید نیز سوریه را ستون اساسی از امنیت عربی دانست و خواستار خروج نیروهای خارجی غیر قانونی از سوریه شد.

🔸 این دیدار که همزمان با یازدهمین سالگرد آغاز اعتراضات در سوریه انجام شد، نشانه دیگری از شکست نسبی طرح مجموعه‌ای از بازیگران داخلی و خارجی از طریق گروه‌های مسلح غیر دولتی علیه حاکمیت یک دولت ملی بود. امارات نخستین دولت عربی است که شکست این طرح را پذیرفته و احتمالاً در بازسازی سوریه به ایفای نقش بپردازد.

🔸 رأی ممتنع امارات به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت روسیه، سفر وزیر خارجه این کشور به مسکو، پاسخ سرد ابوظبی به درخواست‌های آمریکا برای همکاری در مدیریت بازار نفت پس از حمله روسیه به اوکراین و حالا سفر بشار اسد به ابوظبی، نشانه‌های آشکاری از شکاف در روابط امارات با دولت دموکرات آمریکاست. انتقاد شدید آمریکا نسبت به میزبانی امارات از اسد، حاکی از این شکاف است.

🔸در سوی مقابل اما به نظر می‌رسد روابط قطر با آمریکا در دولت بایدن فزاینده بوده و احتمالاً برخلاف دولت ترامپ که مناسبات بسیار نزدیکی با ریاض و ابوظبی داشت، بایدن به دنبال گسترش روابط خود با دوحه است. نتیجه چنین وضعیتی می‌تواند احتمالاً تقویت محور روسیه، عربستان و امارات باشد که ازجمله موضوعات موجود برای همکاری میان آن‌ها، عادی‌سازی پرونده سوریه و مشارکت در بازسازی این کشور است.

✅ سوریه در حال بازگشت تدریجی به جمع کشورهای عربی است. جنگ اوکراین، وضعیت توافق نانوشته احتمالی میان مسکو و واشنگتن درباره پرونده سوریه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، اما به نظر می‌رسد هماهنگی روسیه با امارات و احتمالاً عربستان درباره سوریه پیش برود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه