تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی ایران

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در جدیدترین اقدام علیه ایران، محمدعلی حسینی و سه شرکت تحت مدیریت او با عناوین «جستار صنعت دلیجان»، «سایه‌بان سپهر دلیجان» و «سینا کامپوزیت دلیجان» را به دلیل ارتباط با سازمان جهاد خودکفایی سپاه تحریم کرد. هم‌چنین شرکت «پارس بنای صدر» نیز به دلیل ارتباط با مجتمع صنایع شیمیایی پارچین تحریم شدند.

 

🔸 مبنای حقوقی این اقدام، فرمان اجرایی 13382 مصوب سال 2005 با هدف «توقیف اموال و ممنوعیت معاملات اشاعه‌دهندگان تسلیحات کشتار جمعی» است. سپاه طبق قانون کاتسا تحت این فرمان اجرایی تحریم شده است. در ادامه نیز به روش نقطه‌زنی، هر فرد و نهاد مرتبط با این فرد و شرکت‌ها در لیست تحریم‌های اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا(SDN) قرار خواهند گرفت.

🔸 یکی از اهداف آمریکا از اِعمال این تحریم‌ها خروج از انفعال در برابر حملات موشکی ایران به اربیل و یمن به آرامکو بوده است. اقداماتی که خشم متحدان منطقه‌ای کاخ سفید را برانگیخت. آمریکا با تحریم برنامه موشکی این پیام را به آنان ارسال می‌کند که نسبت به رفتارهای ایران بی‌تفاوت نیست تا از افزایش نارضایتی آنان نسبت به احیای احتمالی برجام نیز بکاهد.

🔸 تداوم تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران یعنی توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» با ایران که به معنای تعمیم محدودیت‌های برجام به برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای بود، از میز مذاکره کنار گذاشته شده و برنامه موشک‌های بالستیک از مهم‌ترین اهداف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا خواهد بود.

🔸 به احتمال قوی، سیاست‌گذاران کاخ سفید نیز به خوبی می‌دانند که اِعمال این تحریم‌ها، موجب توقف پیشرفت‌های برنامه موشکی ایران نخواهد بود. آمریکا ضمن نمایش تعهد خود به مقابله با این برنامه در داخل و خارج، قصد دارد چین و روسیه را نیز از همکاری بیشتر با ایران در حوزه نظامی و تسلیحاتی، باز دارند. به خصوص که در بیانیه نیز به ارتباط این شرکت‌ها با چین برای تهیه قطعات اشاره شده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه