جنگ اوکراین و تحولات سوریه

با گذشت چند هفته از حمله روسیه به اوکراین، اکنون می‌توان به برخی تأثیرات این جنگ بر مسائل غرب آسیا اشاره کرد. با توجه به نوع روابط مسکو و دمشق، بررسی این تأثیرات بر بحران سوریه حائز اهمیت است.

 

🔸 نخستین مسئله‌، افزایش قیمت جهانی برخی اقلام ازجمله مواد غذایی در هفته‌های اخیر است. با توجه به عدم تسلط دولت مرکزی بر مناطق حاصلخیز شرق فرات، بحران گندم در سوریه جدی به نظر می‌رسد؛ تاجایی که برخی منابع اعلام کردند که ذخایر گندم سوریه برای مدت کمتر از 20 روز کافی است. بنابراین جنگ اوکراین، بحران تأمین مواد غذایی در سوریه را تشدید کرده است.

🔸 سوریه جزو نخستین کشورهایی بود که کنار روسیه ایستاد. دمشق به قطعنامه‌های ضد روسی رأی منفی داد و رئیس‌جمهور سوریه از آمادگی کشورش برای به رسمیت شناختن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک خبر داد. بسیاری از مقامات سوری نیز در حمایت از مسکو اظهارنظرهای متعددی داشته‌اند.

🔸 مسئله اساسی اما بیشتر به روابط مسکو و تل‌آویو پس از بحران اوکراین بازمی‌گردد. رژیم صهیونیستی که طی روزهای نخست حمله روسیه به اوکراین، تلاش می‌کرد موضعی میانه اتخاذ کند با گذشت زمان و احتمالاً متأثر از فشارهای واشنگتن به انتقاد از روسیه پرداخت. ازجمله نتایج این رفتار، می‌تواند شکاف میان مسکو و تل‌آویو در پرونده سوریه باشد.

🔸 طی هفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها از تغییر آرایش نظامی روسیه در مناطقی از خاک سوریه خبر داده و مدعی شدند ایران حضور نظامی خود در جنوب این کشور را افزایش داده و در برخی نقاط دیگر نیز مقرهای نظامی روسیه را تحویل گرفته است. از این‌رو محتمل است که روسیه به دنبال ارسال پیام‌های اعتراضی به تل‌آویو باشد.

✅ درمجموع اما به نظر می‌رسد مناسبات روسیه و رژیم صهیونیستی در پرونده سوریه دچار گسست قابل ملاحظه‌ای نشود. روابط مسکو و تل‌آویو ریشه‌های مستحکمی دارد که بعید است طرفین به دنبال تخریب آن باشند. هرچند که احتمالاً سطحی از نارضایتی در روسیه به وجود آمده است.

 

ارسال دیدگاه