چین چگونه بحران اوکراین را مدیریت کرده است؟

اندیشکده کارنگی در مصاحبه با تانگ ژائو، کارشناس این اندیشکده در حوزه عدم اشاعه، به ارزیابی تبعات حمله روسیه به اوکراین برای سیاست خارجی چین پرداخته است. به نظر او تصور چین این است که آمریکا و اروپا درصدد انزوای مسکو و تضعیف آن از طریق تحریم‌ها هستند.

 

🔸 این تحولات باورهای قبلی بسیاری از استراتژیست‌های چینی را تقویت می‌کند که ایالات متحده «دست سیاه» نهایی پشت همه این‌ها است. این امر ذهنیت قدرت‌محور موجود در چین را تشویق می‌کند تا بر ایجاد قدرت مادی خود تمرکز کند و برای رقابت نهایی خود با ایالات متحده آماده شود. پس به سادگی مسکو را در این بحران تنها نخواهد گذاشت.

🔸 در عین حال چین همچنان می‌خواهد ضمن حفظ شراکت با روسیه، روابط خود با ایالات متحده را تثبیت کند. اما این دو هدف متنافر است و رقابت اقتصادی و ژئوپلتیک چین و آمریکا، می‌تواند توان چین در میانجیگری جنگ اوکراین را محدود کند.

🔸 کارشناس اندیشکده کارنگی معتقد است بحران اوکراین می‌تواند چین را در ارتباط با تایوان محتاط‌تر کند. چین فرض کرده که برتری نظامی آن در برابر تایوان تعیین‌کننده خواهد بود، اما اوکراین نشان داد که چگونه فناوری‌ها و تاکتیک‌های جدید نظامی واقعاً تفاوت بزرگی در میدان جنگ ایجاد می‌کنند.

🔸 علاوه بر ابعاد نظامی، پکن به بهبود تصویر خود در سطح افکار عمومی و رسانه‌های جهانی نیز اهمیت می‌دهد. دست برتر غرب در جنگ رسانه‌ای در اوکراین نیز پکن را نسبت به تهدید نظامی تایوان، محافظه‌کارتر خواهد ساخت.

https://carnegieendowment.org/2022/04/12/how-china-has-handled-its-strategic-dilemma-over-russia-s-invasion-pub-86875

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه