تعلیق مشارکت حزب عربی در ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی

دیشب حزب عربی رعام در اعتراض به «خشونت‌ پلیس اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی» مشارکت خود در ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی را به مدت دو هفته تعلیق کرد.

 

🔸 منصور عباس رهبر این حزب اعلام کرده اگر اوضاع آرام نشود، این تصمیم که در هماهنگی با نفتالی بنت و یئیر لاپید اتخاذ شده به پایان مشارکت در ائتلاف ختم می‌شود. این اقدام به دلیل این‌که پارلمان تا آغاز ماه جدید میلادی تعطیل است هیچ پیامد عملی ندارد.

🔸 حزب رعام که نخستین حزب عربی است که در ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی مشارکت کرده با تنش‌های اخیر به‌شدت تحت‌فشار بوده است. پیش‌ از این، یکی از اعضای این حزب تهدید به خروج از ائتلاف کرده بود. تصمیم به تعلیق مشارکت نه‌تنها به هدف خود که کاهش فشارها بر این حزب بوده نرسیده بلکه فشارها را بیشتر کرده است.

🔸 اعضای «لیست عربی» که خارج از ائتلاف هستند اظهار کرده‌اند که اتخاذ چنین تصمیم بی‌اثری آن‌هم با هماهنگی بنت و لاپید بی‌احترامی به شعور رأی‌دهندگان به آن حزب و نمک پاشیدن به زخم آن‌هاست. اعضای حزب لیکود به رهبری نتانیاهو نیز که به دنبال بازگشت به قدرت است تلاش کرده‌اند با تهییج حزب رعام به خروج از ائتلاف سبب فروپاشی کابینه شوند.

🔸 ائتلاف حاکم که اخیراً با خروج یکی از اعضای حزب راست‌گرای یمینا اکثریت شکننده خود در پارلمان را از دست داده است و اکنون تنها ۶۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی را در اختیار دارد از هر تصمیم سیاسی عاجز است. در این شرایط این گمانه‌زنی‌ وجود داشته که «لیست عربی» می‌تواند در رأی‌گیری به ائتلاف کمک کند و مانع از رأی عدم اعتماد به کابینه شود.

🔸 چنین گمانه‌زنی‌هایی نشان می‌دهد که انتقادات لیست عربی به منصور عباس صادقانه نیست و تقریباً همه اعضای عربی کابینه رژیم صهیونیستی به دنبال حفظ وضع موجود هستند؛ وضع موجودی که خشونت بی‌حدوحصر علیه فلسطینی‌ها مشخصه آن است و تحمل این خشونت‌ها با احتمال بازگشت مجدد لیکود و نتانیاهو به قدرت توجیه می‌شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه