توصیه‌هایی برای گسترش ناتو

 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی با ارزیابی تبعات نبرد اوکراین برای ناتو، پنج توصیه برای تقویت این ائتلاف نظامی در شرق اروپا داشته است. ناتو پس از حمله روسیه، بر حجم نیروهایش در استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان افزود و اکنون قصد دارد نیروهایی را در اسلواکی، مجارستان، رومانی و بلغارستان مستقر کند. به باور نویسندگان، ناتو باید چند اصل را در این خصوص رعایت کند:

 

1️⃣ صراحت در اهداف راهبردی
ناتو با تقویت حضور نظامی خود می‌بایست صراحتاً سه هدف استراتژیک را دنبال نماید. اول اطمینان خاطر به دولت‌های متحد، دوم بازدارندگی در برابر اراده روسیه و سوم اجبار روسیه به عقب‌نشینی در صورت اقدام نظامی.

2️⃣ استفاده از طیف متنوع نیروها
ناتو می‌بایست علاوه بر منابع و توان‌مندی‌های متعارف مانند تسلیحات سنگین و نیروهای پیاده‌نظام، از طیف مختلفی از نیروها و ظرفیت‌های کشورهای عضو استفاده کند. از جت‌های واکنش سریع، نیروهای آبی‌خاکی، و موشک‌های دوربرد تا قابلیت‌های دفاع سایبری، ارتباطات استراتژیک و عملیات اطلاعاتی.

3️⃣ مکان‌یابی
تعیین مناطق ژئوپلتیک اهمیت جدی دارد. مکان‌یابی را باید طوری تنظیم نمود که استقرار واحدهای نظامی بتواند تأثیر مناسب را برای بازدارندگی علیه روسیه ایجاد کند. علاوه بر کشورهای مذکور در مقدمه این گزارش، رومانی، بلغارستان و ترکیه به دلیل همسایگی با دریای سیاه اهمیت جدی و حیاتی دارند.

4️⃣ استفاده از تمامی ابزارها
علاوه بر حضور مستقیم نظامی، لازم است ناتو از ابزارها و فرآیندهای مکمل نیز بهره ببرد. برگزاری مانورهای مشترک با شرکای خارج از ائتلاف، افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه لجستیک و تقویت همکاری با اتحادیه اروپا، از این جمله است.

5️⃣ پیش‌بینی اقدام روسیه
پاسخ نامتقارن روسیه می‌تواند شامل «درگیری در منطقه خاکستری» یا «تهاجم ترکیبی» باشد. رهبران ناتو باید طوری برنامه‌ریزی کنند که مأموریت‌های جدید «پیشگیرانه، متناسب و غیرتحریک‌کننده» باقی بمانند.

✅ گسترش رو به جلوی حضور نظامی ناتو، از وضعیت میدانی نبرد اوکراین متأثر خواهد بود. در صورت سقوط کی‌یف و یا حصول توافقی که روسیه دست برتر را داشته باشد، احتمال اینکه مسکو بتواند آمریکا و ناتو را در قبال امتیازاتی وادار به عقب‌نشینی کند وجود دارد.

https://www.csis.org/analysis/designing-new-battlegroups-advice-nato-planners

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه