بازگشت برخی از رهبران اهل سنت عراق به بغداد؛ پیام‌ها و پیامدها

طی روزهای اخیر، بازگشت «علی حاتم سلیمان» از شیوخ عشایر الدلیم به بغداد با حواشی بسیاری همراه بوده است و تقریباً همه شخصیت‌ها و احزاب سیاسی عراق نسبت به این رویداد واکنش‌های متفاوتی را نشان دادند. پرسش اساسی اما این است که پیام‌ها و پیامدهای بازگشت رهبران اهل سنت عراق به بغداد چه می‌تواند باشد؟

 

🔸 تاکنون حداقل دو تحلیل عمده درباره چرایی و تأثیر بازگشت این افراد ازجمله علی سلیمان به بغداد مطرح شده است. نخست اینکه بازگشت وی برای رقابت با محمد الحلبوسی در بیت سنی است. چه‌اینکه سلیمان اعلام کرد که در بغداد حضور دارد تا مقابل طرح‌های عادی‌سازی، تجزیه‌طلبی و مدعیان زعامت اهل سنت بیاستد.

🔸 طی ماه‌های اخیر اتهامات بسیاری درباره الحلبوسی مطرح شده که وی به دنبال وارد کردن عراق به پروژه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی است. علاوه بر اینکه او ماه‌هاست مدعی زعامت اهل سنت شده و با رأی بالا در انتخابات گذشته، عملاً در این مسیر نیز قرار گرفته است. تحلیل اخیر بر این باور است که بازگشت افرادی نظیر علی سلیمان، رافع العیساوی و احتمالا بعدها اثیل النجیفی، می‌تواند حتی به منزله تلاش تهران برای شکست ائتلاف سه‌گانه «نجات میهن» از مسیر تضعیف الحلبوسی باشد.

🔸 تحلیل دوم اما معتقد است بازگشت رهبران اهل سنت عراق به بغداد، می‌تواند درآمدی بر قدرت‌یابی دوباره اهل سنت در وضعیت شکاف بیت شیعی باشد. اگرچه اختلافات رهبران اهل سنت جدی است، اما مدیریت بازیگران خارجی از جمله ترکیه و امارات می‌تواند دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کرده و یک جبهه متحد اهل سنت در عراق را تشکیل دهد.

✅ در مجموع واکنش گروه‌های مقاومت به بازگشت برخی رهبران حاشیه‌دار اهل سنت، دشمنی برخی از این افراد با ایران و ریسک بالای اجرای چنین برنامه‌ای از سوی تهران، امکان تحلیل نخست را کاهش می‌دهد. در نقطه مقابل نیز به نظر می‌رسد به دلیل اختلافات جدی میان سران اهل سنت عراق مسیر ائتلاف آن‌ها دشوار باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه