احتمال کشانده‌شدن مولداوی به جنگ اوکراین

پس از انفجارها و خرابکاری‌های اخیر در منطقه جدایی‌طلب ترانسنیستریا در کشور مولداوی، مایا ساندو رئیس‌جمهور این کشور امروز جلسه شورای امنیت مولداوی را برای بررسی اوضاع امنیتی تشکیل می‌دهد. در صبح سه‌شنبه، دو فرستنده شبکه‌های رادیویی روسی در این منطقه منفجر شدند. در روزهای گذشته نیز وزارت امنیت ترانسنیستریا هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت.

🔹 منطقه ترانسنیستریای مولداوی که در جنوب غرب اوکراین، هم‌مرز با این کشور است توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه اداره می‌شود. در اوایل دهه ۹۰ میلادی این منطقه با حمایت روسیه علیه دولت مرکزی اعلام جنگ کرد که موجب استقلال غیررسمی این منطقه شد. روسیه دارای پایگاه نظامی دائمی در ترانسنیستریا است و ۱۵۰۰ نیروی نظامی روسی در آن مستقر هستند.

🔹 هفته گذشته ادعا شد که یک مقام نظامی روسی، هدف از حملات جدید روسیه را تحت کنترل درآوردن جنوب اوکراین و دسترسی به منطقه ترانسنیستریا عنوان کرده است. هدفی که مستلزم تصرف شهر اودسا است که تاکنون با مقاومت مواجه شده است.

https://www.theguardian.com/world/2022/apr/26/moldova-holds-security-meeting-as-tensions-rise-over-breakaway-region-transnistria

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه