بریکس: از درون‌گرایی به برون‌گرایی

 اندیشکده روسی والدی در یادداشتی بیان داشته که تقویت بریکس‌پلاس از سوی کشورهای گروه بریکس، اقدامی در راستای تغییر رویکرد از درون‌گرایی به برون‌گرایی تفسیر می‌شود. سؤال اصلی این است که راه‌های اصلی تکامل چارچوب بریکس‌پلاس چیست؟ به نظر می‌رسد چین رویکردی چندمسیری ارائه کرده است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 رویکرد چین از یک‌سو نگاهی به مشارکت رسمی با دولت‌ها دارد که در دعوت از وزرای خارجه مصر، نیجریه، سنگال، آرژانتین، اندونزی، قزاقستان، عربستان و امارات به نشست اخیر بریکس‌پلاس نمود یافت. از سوی دیگر درصدد جلب همکاری و همراهی احزاب و اندیشکده‌ها و نهادهای غیردولتی است.

🔸 از منظر نویسنده، تداوم این رویکرد می‌تواند به فرمولی برای الحاق اعضای بریکس‌پلاس به هسته اصلی بریکس بدل شود. در عین حال که این چارچوب باید پاسخی برای دو مسأله توازن میان اعضا و چگونگی ایجاد اجماع در تصمیم‌گیری‌ها را مد نظر قرار بدهد.

🔸 به تعبیر این یادداشت، تفاوت رویکرد بریکس با جی۲۰ از نقاط اختلاف جدی خواهد بود. زیرا برخی اعضای جی۲۰ نامزد عضویت در بریکس‌پلاس هستند. در حالی که اولویت بریکس‌پلاس، توسعه جنوب جهانی است ولی این مسأله اولویتی در نگاه گروه جی۲۰ ندارد.

🔸 اولویت بریکس باید شرکای منطقه‌ای در حوزه پیرامونی پنج کشور اصلی چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی باشد. بنابراین بریکس‌پلاس باید ابتدا به سوی همکاری با کشورهای در حال توسعه در این حوزه، حرکت کند.

https://valdaiclub.com/a/highlights/brics-it-s-back-with-scale-and-ambition/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه