انتخاب رئیس‌جمهور چپگرا در کلمبیا

برای اولین بار یک چپگرا به مقام ریاست‌جمهوری کلمبیا رسید. گوستاو پترو با ۵۰/۴۷ درصد آرا در دور دوم انتخابات به ریاست‌جمهوری برگزیده شد و رقیب پوپولیستش رودولفو هرناندز ۴۷/۲۷ درصد را از آن خود کرد و در ویدئویی شکست خود را پذیرفت. بدین ترتیب کلمبیا نیز به جمع پرو، شیلی و هندوراس اضافه می‌شود که رئیس‌جمهوری چپگرا دارند.

🔹 گوستاو پترو پس از پیروزی با اعلام اینکه کاخ ریاست‌جمهوری پذیرای مخالفان خواهد بود آنها را به گفتگو برای حل مشکلات کشور فراخواند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به مردم کلمبیا تبریک گفت و اعلام کرد آمریکا برای تقویت روابط دو کشور با رئیس‌جمهور منتخب کار خواهد کرد.

🔹 معاون پدرو فرانسیا مارکز خواهد بود که به عنوان فعال حقوق بشر و محیط زیست شناخته می‌شود و اولین زن سیاه‌پوست است که به این سمت دست می‌یابد. از چالش‌های دولت جدید حفظ صلح شکننده با نیروهای انقلابی چپگرا است که در سال ۲۰۱۶ به توافق صلح دست یافتند. پدرو همچنین از پیگیری روابط جدید با ونزوئلا استقبال کرده است. او متعهد به کاهش اتکای کلمبیا به سوخت‌های فسیلی شده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

(https://www.theguardian.com/world/2022/jun/20/former-guerrilla-gustavo-petro-wins-colombian-election-to-become-first-leftist-president)

ارسال دیدگاه