السودانی: گزینه چارچوب هماهنگی شیعیان برای نخست‌وزیری عراق

 روز گذشته چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نامزد نهایی نخست‌وزیری عراق انتخاب کرد. چند نکته درباره این رویداد قابل اشاره به نظر می‌رسد:

 

#تحلیل_کوتاه

🔸 بر اساس برخی اخبار منتشرشده از نشست روز گذشته چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه، مقرر شده تا السودانی در انتخاب وزرا آزادی داشته باشد اما در تصمیمات مهم به چارچوب هماهنگی مراجعه کند و اداره کابینه به صورت دسته‌جمعی باشد. چنین توافقی طی سال‌های گذشته کمتر میان نیروهای شیعه و فرد پیشنهادی برای نخست‌وزیری برقرار بوده است.

🔸 با توجه به فرسایش روند تشکیل دولت در عراق، به نظر می‌رسد چارچوب هماهنگی تلاش کرده تا با انتخاب گزینه‌ای کمتر سیاسی و بیشتر اجرایی سایر طرف‌ها به ویژه صدری‌ها را همراه کند. هدفی که تحقق آن چندان در دسترس به نظر نمی‌رسد؛ مگر با ارائه امتیازات وسوسه‌انگیز به مقتدی.

🔸 از همان ساعات ابتدایی معرفی السودانی، مخالفت بدنه اجتماعی مقتدی الصدر با وی آغاز شد. فصل مشترک حملات به السودانی وابستگی به نوری المالکی است. به همین دلیل صدری‌‌ها، المالکی را فرد پشت پرده تحولات می‌دانند. صدری‌ها البته یک بار و در سال 2019 با نخست‌وزیری السودانی مخالفت کرده بودند.

🔸 اگرچه اتحادیه میهنی کردستان و ائتلاف العزم از گزینه چارچوب هماهنگی استقبال کرده‌اند، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده تاکنون واکنشی نداشته‌اند. به همین دلیل باید به انتظار جلسه آینده پارلمان نشست.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه