تعویق بهره‌برداری اسرائیل از میدان گازی مورد مناقشه با لبنان

 اخیراً گزارش شده که رژیم صهیونیستی آغاز استخراج گاز از میدان کاریش در منطقه دریایی مورد مناقشه با لبنان را تا ماه اکتبر به تعویق انداخته است. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین دلیل این اقدام تهدیدات حزب الله بوده اگرچه استدلال می‌شود که این رژیم از ابتدا شروع تولید را برای سه ماهه آخر ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرده بود.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 در واقع به دلیل تهدیدات حزب‌الله با تصمیم به تعویق بهره‌برداری، اسرائیل به دنبال تقویت زیرساخت‌های دفاعی خود برای حفظ امنیت تجهیزات مربوطه و آماده‌سازی برای سناریوی وقوع جنگ است. البته بازی سیاسی همچنان در جریان است و این تعویق به رژیم صهیونیستی این فرصت را می‌دهد تا برای دستیابی به یک توافق و فرار از رویارویی نظامی با حزب‌الله تلاش کند.

🔸 گفته می‌شود مذاکرات در حال حاضر پیرامون آغاز اکتشاف در میدان گازی «قانا» در آب‌های دریایی لبنان همزمان با شروع تولید از «کاریش» انجام می‌شود. در حالی‌که لبنان برای رفع موانع استخراج از این میدان و جلب نظر مساعد شرکت‌های خارجی تلاش می‌کند رژیم صهیونیستی به دنبال این است که سهمی از تولیدات این میدان نیز به دست آورد.

🔸 نکته مهم این است که بازی سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی احتمال صورت گرفتن توافق با لبنان تا پایان سال میلادی را محدود می‌کند. انتخابات این رژیم برای اول نوامبر یعنی دو ماه مانده به پایان سال میلادی برنامه‌ریزی شده است. به نظر می‌رسد توافق در دوره قبل از انتخابات بعید باشد به این دلیل که هر توافقی، از سوی احزاب مخالف ائتلاف حاکم به عنوان یک ضعف و امتیازدادن تلقی می‌شود و بر آراء احزاب حاضر در ائتلاف و به خصوص نخست‌وزیر فعلی تأثیر منفی می‌گذارد.

🔸 دوره بعد از انتخابات تا تشکیل کابینه نیز – به دلیل بازی ائتلاف‌سازی برای تشکیل کابینه و زمان‌بر بودن این فرایند و همچنین مطرح‌شدن این ادعای حقوقی که توافق با لبنان به معنی امتیاز سرزمینی است و در نتیجه باید یا در یک همه‌پرسی یا با ۸۰ رای از ۱۲۰ کرسی پارلمان تصویب شود – چنین توافقی با چالش‌های جدی روبروست. در نتیجه احتمال تعویق مجدد بهره‌برداری یا حرکت به سوی درگیری افزایش می‌یابد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه