گزارش المانیتور درباره تأثیرات اقتصادی جام جهانی

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی تلاش قطر و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای بهره‌برداری از فرصت جام جهانی آتی در زمینه‌های اقتصادی پرداخته است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 سرمایه گذاری قطر با هدف معرفی خود به عنوان مرکزی برای ورزش، دیپلماسی، فرهنگ و تجارت پیش از اعطای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۰ آغاز شد. قطر از همان ابتدا کمپین جام جهانی خود را به عنوان نمایش اتحاد اعراب و فرصتی برای ایجاد پل‌هایی بین جهان عرب و غربی‌ها قرار داد.

🔸 این رویداد با پیش‌بینی یک میلیون بازدیدکننده و توسعه بخش‌های گردشگری و زیرساخت‌های قطر، این کشور را به تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ نزدیک خواهد کرد. به نظر می‌رسد سود این رویداد برای قطری‌ها ۱۷ میلیارد دلار خواهد بود.

🔸 کشور دیگری که از برگزاری جام جهانی قطر بهره خواهد برد، امارات است. رزرو هتل‌ها در امارات برای حضور در جام جهانی به میزانی بود که باعث شد مسابقات ماراتن دبی از دسامبر سال جاری به فوریه ۲۰۲۳ منتقل شود. همچنین دو شرکت هواپیمایی اماراتی در حال ایجاد ۴۵ پرواز روزانه از نقاط مختلف دنیا به دوحه هستند.

🔸 علاوه بر امارات، عربستان سعودی می‌تواند شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان به دلیل برگزاری جام جهانی در قطر باشد. افزایش ۱۰۶ درصدی حضور در هتل‌های مکه نسبت به سال ۲۰۲۱ مورد انتظار است. این عدد برای اردن ۳۳، کویت ۲۴ و بحرین ۹ درصد پیش‌بینی شده است.

🔸 ایران نیز با انعقاد قراردادی با قطر به دنبال اسکان گردشگران در جزیره کیش با امکان یک پرواز ۴۰ دقیقه‌ای به دوحه است. علاوه بر اینکه خط گردشگری دریایی بین بندر بوشهر ایران و بندر حمد قطر افتتاح می‌شود. بر اساس اعلام المانیتور پاکستان پوشش امنیتی جام جهانی را تأمین خواهد کرد و اخیراً پس از درخواست کمک دوحه، توافق نامه‌ای بین قطر و ارتش پاکستان امضا شده است.

(https://www.al-monitor.com/originals/2022/08/fifa-world-cups-economic-impact-will-extend-beyond-qatar)

)☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه