شکست آسه‌آن در مهار خشونت‌های میانمار

 اندیشکده «شورای روابط خارجی» در یادداشتی با اشاره به اعدام اخیر چهار تن از مخالفان توسط ارتش میانمار، نوشته است که ائتلاف آسه‌آن نتوانسته از ظرفیت خود برای کاهش خشونت‌ها طی یک‌سال و نیم پس از کودتای ارتش، استفاده کند.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 در این یادداشت ذکر شده که طی ماه گذشته درگیری‌ها به مناطق شهری گسترش یافته و میزان نافرمانی سربازان از دستورات رهبران ارتش برای سرکوب معترضان افزایش یافته است.

🔸 نویسنده اختلافات درونی دولت‌های عضو آسه‌آن را موجب واکنش ضعیف به رفتار ارتش میانمار دانسته چنانکه در دوره ریاست برونئی صرفاً میانمار را از حضور در جلسات آسه‌آن محروم کردند و در دوره ریاست کامبوج نخست‌وزیر این کشور درصدد دعوت از میانمار به جلسات آسه‌آن برآمد.

🔸 ائتلاف آسه‌آن، میانمار را تا زمان پیشبرد طرح صلحی که این نهاد به ارتش ارائه داده، از حضور در جلسات محروم کرده است. ولی هیچ اهرم فشاری برای وادارسازی ارتش به اجرای چنین طرحی به کار نگرفته است.

🔸 دولت‌های اقتدارگرای عضو آسه‌آن مانع از اجماع اعضای این گروه علیه میانمار هستند. زیرا نگران هستند که فشار و تحریم به دلیل این سرکوب‌ها در آینده گریبان آنها را نیز که کارنامه مناسبی درباره حقوق بشر ندارند، بگیرد.

(https://www.cfr.org/blog/aseans-complete-failure-myanmar-short-overview?utm_medium=social_owned&utm_source=tw)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه