المانیتور بررسی کرد: منازعات فزاینده در اقلیم کردستان عراق

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی تأثیر منازعات میان رهبران اقلیم کردستان عراق بر رویکرد ایران در قبال این منطقه پرداخته و معتقد است این اختلافات در کنار مناقشات اربیل و بغداد می‌تواند اهرم فشار بیشتری در اختیار تهران قرار دهد.

 

🔸 این گزارش به احتمال تقسیم کردستان به دو منطقه اشاره می‌کند: منطقه نخست در شمال اقلیم و در کنترل حزب دموکرات کردستان با سطح رفاه بالاتر که عمدتاً زیر نفوذ ترکیه قرار دارد. منطقه دوم در جنوب اقلیم و در کنترل اتحادیه میهنی کردستان با سطح رفاه پایین‌تر که عمدتاً زیر نفوذ ایران است. نتیجه چنین وضعیتی احتمالاً تضعیف هرچه بیشتر رؤیای کردستان مستقل است.

🔸 نویسنده در ادامه ضمن اشاره مصداقی به جاده اربیل به سلیمانیه که به لحاظ استانداردهای جاده‌ای با ده‌ها سال پیش تفاوتی ندارد، آن را با بزرگراه‌ها و مسیرهای مواصلاتی مناطق زیر سلطه حزب دموکرات کردستان مقایسه می‌کند که از نابرابری‌های بین دو منطقه حکایت دارد. این نابرابری نتیجه تمرکز درآمدها در اختیار حزب دموکرات، به ویژه به دلیل درآمدهای ناشی از انتقال نفت به ترکیه برای صادرات است.

🔸 المانیتور همچنین به اختلافات میان مسرور و نچیروان بارزانی اشاره و می‌افزاید: مسرور پس از تثبیت جایگاه خود در کنگره اخیر حزب دموکرات کردستان، چند نفر از نزدیکان خود را به مدیریت‌های اجرایی حزب منصوب کرده است. با این وجود، مسرور شخصیتی باهوش، انعطاف‌ناپذیر و جدی دارد و به دلایل متعددی، نچیروان بیش از وی مورد توجه مقامات و تجار غربی و نیز رهبرانی از جمله اردوغان قرار گرفته است.

🔸 المانیتور همچنین به اختلافات درون اتحادیه میهنی نیز پرداخته و نقش بافل طالبانی را در شکست برنامه‌های شرکت کار برای ساخت خطوط جدید انتقال گاز مورد اشاره قرار می‌دهد.

🔸 مقامات هر دو حزب بر این باورند که فقط میانجیگری آمریکا می‌تواند به نزاع‌های آن‌ها پایان دهد. اما آنطور که نویسنده گزارش تصریح می‌کند عراق پس از حمله روسیه به اوکراین در فهرست اولویت‌های واشنگتن قرار ندارد و سفیر آمریکا در بغداد صرفاً حزب دموکرات و اتحادیه میهنی را به آرامش دعوت کرده است.

#گزارش_کوتاه

منبع:

 

(https://www.al-monitor.com/originals/2022/12/family-feuds-among-iraqs-kurdish-leaders-embolden-iran)

ارسال دیدگاه