گزارشی از تحلیل اندیشکده های غربی درباره ناآرامی ها در ایران

نوشتار حاضر، چکیده‌‌ای از مهم‌ترین گزارش‌ها و تحلیل‌های اندیشکده‌های غربی درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران است که در راستای آشنایی پژوهشگران با رویکرد این اندیشکده‌ها تدوین شده است.

رویداد درگذشت مهسا امینی و حوادث پس از آن، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشت و به صورت طبیعی در سطح اندیشکده‌های آمریکایی و اروپایی نیز به طور قابل توجهی به آن پرداخته شد. بر این اساس اندیشکده‌های فعال در زمینه مسائل غرب آسیا و ایران به بررسی این موضوع پرداخته و تحلیل‌های متنوعی ارائه کردند که این گزارش به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازد. تحلیل اندیشکده‌های بروکینگز، کارنگی، هادسون، گروه بحران، شورای روابط خارجی، شورای اروپایی روابط خارجی، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، مؤسسه واشنگتن، مؤسسه خاورمیانه، مؤسسه امنیت نوین آمریکا و شورای آتلانتیک در گزارش اخیر مورد اشاره واقع شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا زمان نگارش این گزارش، سه اندیشکده «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها»، «مؤسسه واشنگتن» و «مؤسسه خاورمیانه» تمرکز بیشتری بر ناآرامی‌ها در ایران داشته‌اند. ماهیت ناآرامی‌ها در ایران و تفاوت آن با دوره‌های پیشین اعتراضات، نوع واکنش حکومت، شکاف نسلی، تأثیرات بر آینده سیاست داخلی و خارجی نظام و اثرگذاری بر مذاکرات هسته‌ای از محورهای برجسته گزارش و تحلیل‌ اندیشکده‌های غربی بوده است.
در راستای حفظ امانت و آشنایی پژوهشگران، در نوشتار حاضر تلاش شده تا ادبیات تحلیلی‌ اندیشکده‌های غربی‌ تا حد امکان تغییر قابل توجهی نداشته باشد؛ هرچند که سوگیری و جنبه پروپاگاندای آن‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی مشهود و برجسته است.

متن کامل این گزارش را می توانید از  اینجا  دریافت نمایید.

ارسال دیدگاه