شورای آتلانتیک: آمریکا در هماهنگی با اسرائیل نیازمند یک استراتژی پسابرجامی است

اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به بررسی حملات پهپادی اخیر به یک مرکز نظامی در اصفهان پرداخته است. مقامات آمریکایی این حملات را به اسرائیل مرتبط دانسته‌اند. شورای آتلانتیک نوشته است هر چند جزئیات و اثرات این حمله مشخص نیست اما صف‌بندی‌های ژئوپلتیک به سرعت در حال شفاف‌‌شدن است.

 

🔸 دنیل شاپیرو سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل معتقد است توضیحات شتابزده مقامات آمریکایی نشان می‌دهد همکاری آمریکا و اسرائیل در استراتژی مربوط به ایران پس از کنار نهادن توافق هسته‌ای در حال پیشرفت است. به باور وی وضعیت به گونه‌ای است که بازنگری در استراتژی آمریکا و همکاری با اسرائیل و شرکای منطقه‌ای در بالاترین درجه را می‌طلبد. بازدارندگی باید یکی از عناصر کلیدی این استراتژی باشد. رزمایش نظامی مشترک هفته گذشته آمریکا و اسرائیل قدمی بزرگ رو به جلوست. هماهنگی در ارسال پیام به ایران، در خدمت منافع آمریکا و اسرائیل خواهد بود و اثرگذاری بازدارندگی را تقویت خواهد کرد.

🔸 هولی دگرس دیگر کارشناس این اندیشکده مدعی است اسرائیل در حال ارسال یک پیام و در صورت امکان کاهش سرعت ظرفیت‌های بررسی‌نشده ایران است. به نوشته دگرس هر چند ایران سعی در کم‌اهمیت جلوه‌دادن حادثه دارد اما این بدان معنا نیست که آن را جدی نخواهد گرفت. انتظار می‌رود ایران به گونه‌ای به صورت متقابل ضربه بزند اما در حال حاضر ممکن نیست که بگوییم چه زمانی و چگونه.

🔸 توماس وریک از مقامات اسبق وزارت امنیت داخله آمریکا نیز برای شورای آتلانتیک نوشته است که حمله تنها با هدف تخریب یک مرکز نظامی انجام نگرفته است بلکه ظاهراً اسرائیل با به کارگیری کوادکوپتر که بُرد کمی دارد می‌خواهد نشان دهد که حمله می‌تواند از داخل ایران انجام شود و اسرائیل توان و جسارت حملاتی برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای و متعارف را دارد. همچنین پیامی به آمریکا است تا از موضع خود در مورد عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پشتیبانی کند.

↙️ منبع:

Experts react: What’s behind the drone strike on an Iranian military facility?

ارسال دیدگاه