آشفتگی در اردوگاه دموکرات‌ها؛ چه کسانی سودای جانشینی بایدن را در سر می‌پرورانند؟

در حالی که بایدن همچنان بر ادامه حضور قدرتمند در عرصه انتخابات تاکید دارد، زمزمه‌های مخالفت با وی در میان طیف‌هایی از سیاست‌مداران و هواداران حزب دموکرات شدت گرفته و نام‌های مختلفی نیز به‌عنوان جایگزین‌های احتمالی او مطرح شده است.

مقدمه

پس از برگزاری اولین مناظره میان ترامپ و بایدن در تاریخ 27 ژوئن و نمایش ناامیدکننده جو بایدن در مقابل رقیب خود، بسیاری از سیاست‌مداران و همچنین هواداران حزب دموکرات آمریکا به این باور رسیدند که در صورت جایگزین شدن فرد دیگری به‌عنوان نماینده حزب دموکرات در رقابت‌های انتخاباتی، احتمال پیروزی دموکرات‌ها افزایش خواهد یافت. نمایش ضعیف بایدن در مناظره باعث شده است تا دموکرات‌ها نسبت به از دست دادن کاخ سفید و مجلس نمایندگان نگرانی‌ مضاعفی پیدا کنند.

پنج نفر از اعضاء دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا شامل سِث مولتون از ایالت ماساچوست، لیود داگت از ایالت تگزاس، رائول گریجالوا از ایالت آریزونا، مایک کویگلی از ایالت ایلینوی و انگی کریگ از ایالت مینه‌سوتا خواستار کناره‌گیری بایدن شدند. علاوه بر این گروه دیگری از اعضاء حزب دموکرات در نشستی مجازی که توسط رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، «حکیم جفریس» از ایالت نیویورک برگزار شد در خصوص نحوه اعمال فشار به بایدن برای کناره‌گیری از ادامه رقابت‌ها بحث و تبادل نظر شده است. علی‌غم این که رئیس‌جمهور مستقر ایالات متحده در کنفرانس خبری پس از نشست ناتو در واشنگتن نمایش بهتری از خود نشان داد اما همچنان اشتباهات و خطاهای قابل توجهی در رفتار و گفتار وی مشاهده می‌شود.

هرچند تعداد نمایندگانی که از بایدن حمایت می‌کنند بسیار بیشتر از چیزی است که برای نمایندگی حزب دموکرات نیاز دارد و بعید به‌نظر می‌رسد که یک نامزد با دارا بودن تایید بیش از 3800 نماینده حزبی، در این فاصله اندک تا انتخابات کناره‌‌گیری نماید اما با توجه به نمایش نگران کننده وی در مناظره دوجانبه، احتمال افزایش فشارها به او وجود دارد. لازم به ذکر است تعداد نمایندگان مجلسی که خواستار تغییر نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش رو شده‌اند در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. چنانکه مطابق نظرسنجی ایپسوس در حدود یک سوم از هواداران حزب دموکرات خواهان استعفاء وی هستند.

در صورتی که بایدن پیش از برگزاری کنگره حزب دموکرات در 19-22 آگوست از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری نماید، حزب با استفاده از سازوکارهای درونی خود، نماینده‌ای جدید برای رقابت انتخاباتی با ترامپ معرفی خواهد نمود. اما توجه به این نکته الزامی است که تنها راهی که حزب دموکرات می‌تواند علی‌رغم عدم استعفای بایدن نامزد دیگری معرفی نمایند این است که با استفاده از «متمم 25» قانون اساسی، مسئله ناتوانی رئیس‌جمهور و جانشینی وی را مطرح نمایند. معاون اول و اعضاء حزب دموکرات می‌توانند با استناد به این قانون مسئله عدم صلاحیت بایدن را مطرح نمایند. البته رئیس‌جمهور نیز می‌تواند با این ادعا مخالفت نماید و در صورت عدم اجماع، باید دو سوم از کنگره به این استناد قانونی رای مثبت بدهند. البته تحقق این سناریو از برآیند اوضاع سیاسی حزب دموکرات در شرایط فعلی فاصله زیادی دارد. با این وجود، در صورت کناره‌گیری احتمالی بایدن، مهم‌ترین شخصیت‌ها و سیاست‌مدارانی که احتمال جایگزینی‌ آن‌ها در رقابت‌های انتخاباتی به‌عنوان جانشین او وجود دارد به شرح زیر است:

کاملا هریس[1]؛ معاون اول دولت بایدن

از منظر بسیاری از ناظران و تحلیل‌گران در صورت کنار کشیدن بایدن، هریس اصلی‌ترین وارث او خواهد بود. کاندیداتوری هریس از این نظر که نخستین زن سیاه‌پوست و یا نخستین زن جنوب آسیایی خواهد بود که نامزد اصلی حزب برای ریاست جمهوری است، تاریخ‌ساز خواهد بود. علاوه‌بر این، جایگاه معاون اولی وی در دولت فعلی، آمریکا باعث آشنایی او با اصلی‌ترین مسائل گریبانگیر دولت است. لازم به ذکر است که در مسائل مرتبط با مرزهای جنوبی آمریکا و همچنین موضوع سقط جنین، هریس نقش و حضور بسیار فعال و پررنگی ایفا نموده است. از منظر تامین مالی کمپین انتخاباتی نیز هریس میراث‌دار منابع متعلق به کمپین پیشین بایدن-هریس خواهد بود و از این مزیت نسبت به سایر نامزدهای احتمالی برخوردار است.

البته حضور هریس در دولت بایدن باعث می‌شود راحت‌تر از دیگر نامزدهای احتمالی هدف حملات جمهوری‌خواه‌ها در موضوعاتی نظیر تورم و سیاست‌های مرزی قرار بگیرد. علاوه‌بر این تاکنون نظرسنجی‌ها نیز در رقابت فرضی میان ترامپ و هریس، برتری قابل‌توجهی برای هریس در مقابل ترامپ نشان نداده است. برای نمونه نتایج نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی ایپسوس میزان رای هریس را 43% پیش‌بینی نموده است.

گرچن ویتمر[2]؛  فرماندار میشیگان

گرچن ویتمر سیاست‌مدار 53 ساله اهل میشیگان است که موفق شد در یک رقابت نفس‌گیر در سال 2018 ساختمان  فرمانداری میشیگان را از آن خود نماید. ویتمر پس از آن از طرف حزب دموکرات ماموریت یافت که در رقابت‌های انتخاباتی سال 2020 پاسخ سخنرانی ترامپ را بدهد. وظیفه‌ای که معمولا بر عهده سیاست‌مداران نوظهور حزب  قرار می‌گیرد وجود یک سیاست‌مدار زن توانمند، آن هم در یک ایالت چرخشی مهم در غرب میانه موهبتی بزرگ برای دموکرات‌ها به‌شمار می‌رود.

علی‌رغم این‌که پیش‌بینی می‌شد ویتمر خود را برای رقابت‌های انتخاباتی سال 2028 آماده می‌کند اما به‌نظر می‌رسد آغاز تحرکات انتخاباتی وی بستگی زیادی به تصمیم بایدن داشته باشد. با این وجود هیچ‌گونه اظهار نظری از جانب ویتمر در خصوص جایگزینی با بایدن صورت نگرفته است و او هم‌اکنون در حال تبلیغ کتاب خود با نام «گرچ واقعی:آن‌چه در خصوص زندگی، رهبری و چیزهایی که  میان ‌آن‌ها آموخته‌ام.» است. مطابق نظرسنجی‌های ایپسوس، ویتمر 36% آراء رای‌دهندگان آمریکایی را به خود جلب نموده است.

گوین نیوسام[3]؛ فرماندار کالیفرنیا

حتی پیش از حرف‌وحدیث‌های اخیر پیرامون جانشینی بایدن، یکی از گزینه‌های جدی نامزدی ریاست‌جمهوری دموکرات‌ها، گوین نیوسام 57 ساله بود. نیوسام که فرماندار ایالت کالیفرنیا است مشاجرات جدی با ران دیسانتیس جمهوری‌خواه که فرماندار ایالت فلوریدا بود داشت و حتی پذیرفت که در شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز مناظره‌ای مشابه مناظرات ریاست‌جمهوری با دیسناتیس برگزار نماید.

باوجود این که نیوسام از جمله حامیان سرسخت جو بایدن به شمار می‌رود، اما حضور او به‌عنوان جانشنی بایدن در برخی ایالت‌ها نظیر میشیگان و نیوهمپشایر باعث تقویت گمانه‌زنی‌های پیشین مرتبط با تمایلات جاه‌طلبانه او در خصوص ریاست‌جمهوری ایالات متحده شده است. نتایج نظرسنجی‌های ایپسوس آراء او را 39% برآورد کرده است که پس از کامالا هریس دومین شانس پیروزی دموکرات‌ها به‌شما می‌رود.

جی.رابرت پریتزکر[4]؛ فرماندار ایلینوی

جی.رابرت پریتزکر سیاستمدار 59 ساله اهل ایلینوی در سال 2018 سمت فرماندار این ایالت را در رقابت با بروس رانر، فرماندار وقت ایلینوی از آن خود نمود. پریتزکر که دارای تمایلات نسبتا قوی لیبرالی است، از جمله جانشینان وفادار بایدن به شمار می‌رود. با این حال یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌هایی که باعث تمایل بیشتر دموکرات‌ها به وی می‌شود، این حقیقت است که با ثروت شخصی حدود 3.5 میلیارد دلاری، امکان تامین مالی کمپین انتخاباتی با سرمایه شخصی خود را دارد. همچنین اداره یک ایالت در غرب میانه نکته مثبتی برای دموکرات‌ها به شمار می‌رود اما نباید از یاد برد که ایالت ایلینوی همیشه در مقایسه با ایالات‌های همسایه‌ خود همواره سنگر محکمی برای دموکرات‌ها بوده است. میزان آراء وی به روایت مرکز افکارسنجی ایپسوس معادل 34% رای‌دهندگان آمریکایی است.

اندی بِشیر[5]؛ فرماندار کنتاکی

اندی بشیر حقوق‌دان و سیاست‌مدار 47 ساله آمریکایی است که از سال 2019 به‌عنوان فرماندار ایالت کنتاکی مشغول فعالیت است. نکته قابل‌توجه در حضور فرماندار دموکرات در ایالت کنتاکی این است که این ایالت در سال 2020 با اختلاف 26 امتیاز به ترامپ رای داده بود. بشیر به‌واسطه خدمات‌رسانی خوبی که در چند حادثه طبیعی ارائه نموده بود مورد تایید هر دو طرف بود. همچنین مواضع او در خصوص مجوز سقط جنین در رقابت انتخاباتی او علیه نامزد جمهوری‌خواه برای سمت فرمانداری تاثیر بسزایی داشت.

مزیت بِشیر نسبت به سایر نامزدهای احتمالی حزب دموکرات در توانمندی او برای راضی نمودن جمهوری‌خواهان میانه‌رو و ناراضی در کنار طیف افراد مستقل برای جذب آراء ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود. مزیتی که در دو مرتبه انتخاب به‌عنوان فرماندار ایالت کنتاکی به‌خوبی آن را به نمایش گذاشته است.

وس مور[6]؛ فرماندار مریلند

نام دیگری که در میانه حدس‌وگمان‌های مرتبط با جانشین احتمالی بایدن مطرح می‌شود، وس مور است. مور سیاست‌مدار 45 ساله و کهنه سرباز آمریکایی است که زمزمه‌های حضوبر او در کارزار انتخاباتی سال 2024 به گوش می‌رسید. حضور یک چهره کاریزماتیک سیاه‌پوست در رقابت‌های انتخاباتی متناسب با ارزش‌های دموکرات‌ها خواهد توانست برای بخشی از جامعه جذابیت داشته باشد. مور پیشتر مسئولیت یک سازمان غیرانتفاعی ضدفقر را برعهده داشته است و نخستین فرماندار سیاه‌پوست مریلند به‌شمار می‌رود.

جاش شپیرو[7]؛ فرماندار پنسیلوانیا

علی‌رغم اینکه شاید نام جاش شپیرو به‌اندازه سایر افراد بر سر زبان‌ها نباشد اما نمی‌توان او را به‌عنوان یکی از موثرین حزب دموکرات نادیده گرفت. سیاست مدار 51 ساله‌ای که شهرت خود را مدیون مبارزه با دولت ترامپ بر سر پوشش بیمه پیشگیری از بارداری و تحقیقات گسترده در خصوص سوءاستفاده جنسی روحانیون کاتولیک به‌عنوان دادستان کل پنسیلوانیا است. انتخاب فرماندار دموکرات از ایالتا چرخشی که محل نزاع دو حزب است برای دموکرات‌ها جذاب خواهد بود. علاوه بر این، در صورت حضور شپیرو و پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌توان او را نخستین رئیس‌جمهور یهودی ایالات متحده خواند.

جمع‌بندی: در نهایت به‌نظر می‌رسد که در صورت موفقیت جریان سیاسی و هواداری حزب دموکرات مبنی بر کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی 2024، بررسی نتایج نظر‌سنجی‌ها و همچنین سوابق و عملکرد سیاسی گزینه‌های مطرح نشان می‌دهد شانس موفقیت کامالا هریس، گوین نیوسام و گرچن ویتمر برای ربودن گوی نمایندگی حزب دموکرات بیش از سایر سیاست‌مداران حزب است. با همه این اوصاف، هیچ یک از نامزدهای احتمالی حزب دموکرات برتری قابل توجهی نسبت به خود جو بایدن ندارند و همین امر احتمال کناره‌گیری او را بسیار اندک خواهد نمود.

 

ارجاعات:

[1] Kamala Harris

[2] Gretchen Whitmer

[3] Gavin Newsom

[4] J.B. Pritzker

[5] Andy Beshear

[6]  Wes Moore

[7] Josh Shapiro

ارسال دیدگاه