شیعیان پشتون در محاصره گروه‌های تکفیری

🔹 شهر «پاراچنار» در ایالت «خیبرپختونخوا»ی پاکستان در هفته‌های گذشته شاهد درگیری‌های ‏خونباری با قریب به ۵۰ نفر کشته و ۲۰۰ زخمی بوده که در جریان آن از انواع سلاح‌های سنگین همچون راکت ‏و موشک نیز استفاده شده است.

🔸 «پاراچنار» مرکز بخش یا ایجنسی «کرم» است که در مرز پاکستان و افغانستان ‏واقع شده و کوتاه‌ترین مسیر برای عبور به کابل از پاکستان به شمار می‌رود. اکثریت جمعیت این منطقه را ‏پشتون‌های قبایل «توری» و «بنگش» تشکیل می‌دهند. برخلاف دیگر قبایل پشتون، تمامی مردمان «توری» و ‏نیمی از مردمان «بنگش» شیعه اثنی‌عشری هستند.

🔸 درگیری‌های اخیر که بنابر روایت‌های رسمی منتشر شده بر سر اختلافات ارضی میان قبایل شیعه و سنی آغاز ‏شده است، سبقه‌ای پیچیده‌ و چندوجهی دارد. به بیان دیگر، برای آتشی که در «پاراچنار» زبانه کشید اختلاف ‏ارضی تنها حکم جرقه‌ داشته است.

🔸 «کرم» از چهار طرف با مناطق سنی‌نشین قبایلی در افغانستان و ‏پاکستان محاصره شده است که جولانگاه گروه‌های تکفیری همچون تحریک طالبان پاکستان و طالبان افغانستان به حساب می‌آیند. طالبان نیز پس از استقرار مجدد در افغانستان برای دور کردن ‏داعش خراسان از «کریدور واخان» و مرز چین، آنها را به سمت ننگرهار در مجاورت «کرم» هدایت نموده است.

🔸با خروج طالبان از افغانستان در سال ۲۰۰۱، خیل عظیمی از آنها از ‏نواحی مرزی به پاکستان سرازیر شدند و دست به ایجاد پایگاه‌هایی برای تجدید قوا، سازماندهی مجدد و تثبیت ‏خود زدند.

🔸 در سال ۲۰۰۷، طالبان و سایر گروه‌های تکفیری حملات خود به «پاراچنار» را با امید فتح کامل و ‏اخراج شیعیان آغاز کردند. این درگیری‌ها به کشته شدن بیش از ۳ هزار نفر انجامید و سرانجام با مداخله نهاد ‏سنتی جرگه متوقف شد. بعدتر، مشارکت شیعیان «پاراچنار» در قالب بریگاردهای زینبیون و فاطمیون برای دفاع ‏از حرم حضرت زینب (س) دستاویز موج جدیدی از حملات و اقدامات انتقام‌جویانه گروه‌های تکفیری علیه آنان ‏قرار گرفت. ‏

🔸 دولت پاکستان علیرغم تلاش‌های متعدد در طول چندین دهه، کماکان کنترل کامل بر این ‏مناطق پشتون‌نشین ندارد و ساز و کارهای سنتی همچون جرگه کماکان نقش اصلی را در مدیریت محلی ایفا ‏می‌کنند. در خصوص مرز «کرم» نیز همین مساله صادق است و عبور و مرور از این مرز تحت کنترل دولت ‏پاکستان نیست.

✅ با این آزادی عمل و با توجه تشدید تنش‌ها میان طالبان افغان و دولت پاکستان، دور از ذهن ‏نخواهد بود که گروه‌های تکفیری شیعیان «پاراچنار» را بیشتر تحت فشار قرار دهند تا از این طریق، علاوه بر ایجاد ‏چالش برای پاکستان، ایران را نیز در این شرایط پیچیده محور مقاومت با مساله امنیتی جدیدی مواجه کنند.‏

🌐اندیشکده راهبردی تبیین🌐

▫️ @Tabyincenter

ارسال دیدگاه