عراق؛ آزموده را آزمودن خطاست!

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، در مصاحبه با شبکه دویچه‌وله اظهار داشت که او نمی‌خواهد اشتباه رخ داده در سال 2011 را تکرار کند، زیرا عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی موجب شد تروریست‌ها در عراق نفوذ کنند و این امر زمینه‌ی نفوذ داعش در این کشور را فراهم کرد.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، در مصاحبه با شبکه دویچه‌وله اظهار داشت که او نمی‌خواهد اشتباه رخ داده در سال 2011 را تکرار کند، زیرا عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی موجب شد تروریست‌ها در عراق نفوذ کنند و این امر زمینه‌ی نفوذ داعش در این کشور را فراهم کرد. العبادی گفته‌است نیروهای ائتلاف مسئولیت آموزش لجستیکی و اطلاعاتی را بر عهده خواهند گرفت. این نکته حائز اهمیت است که آموزش نیروهای ائتلاف در عراق به پیشنهاد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفته است.

??نگاهی به ایده ی آمریکا در عراق

❇ نگاهی به تاریخ چگونگی نفوذ داعش در عراق و سقوط شهرهای این کشور نشان می‌دهد که اتفاقا برخی ایده‌های کارشناسان آمریکایی شدیدا در نفوذ داعش و فروپاشی ارتش عراق نقش جدی داشته است.

⬅پل‌برمر دیپلمات آمریکایی و رئیس وقت حکومت ائتلاف موقت عراق پس از حمله‌ی ایالات متحده به این کشور، با صدور فرمان شماره 100 در تیر ماه 1383، «کمیسیون عالی میهنی بعثی‌زدایی» را منحل کرد. این تصمیم پل‌برمر موجب شد فرماندهان بعثی دوباره به سرویس‌های امنیتی، وزارت دفاع و کشور بازگردند. آمریکایی‌ها با هدف کاهش نارضایتی اهل‌سنت بازگرداندن بعثی‌ها را آغاز کردند. این روند ادامه یافت تا بهمن 1392 حدود 23 درصد از افسران عالیرتبه و 31 درصد از دیگر افسران سابقه عضویت در حزب بعث را دشتند.

✅ بازگشت دوباره بعث به مراکز مهم عراق به دستور آمریکایی ها و ارتباط این حزب با هسته‌های داعش و این موضوع که بیش از نصف افسران ارتش را بعثی‌ها تشکیل می‌دادند، سقوط یک شبه موصل به دست داعش را از یک مسئله پیچیده و عجیب به یک پدیده قابل درک تقلیل داد.

✍#تحلیل_کوتاه
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه