خروج آمریکا از برجام و ابهام در سرنوشت پروژه‌ی چابهار

با اعلام خروج ایالات‌متحده از برجام و انتشار برنامه‌ی زمانی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، سؤالاتی پیرامون آینده‌ی همکاری‌های ایران و هند در توسعه‌ی بندر چابهار ایجاد شده است.

خروج آمریکا از برجام و ابهام در سرنوشت پروژه‌ی چابهار
 
? با اعلام خروج ایالات‌متحده از برجام و انتشار برنامه‌ی زمانی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، سؤالاتی پیرامون آینده‌ی همکاری‌های ایران و هند در توسعه‌ی بندر چابهار ایجاد شده است.
 
همچنین، برخی منابع غیررسمی، از تمایل دیپلمات‌های هندی جهت مذاکره‌ی مجدد راجع به این موضوع خبر داده‌اند.
 
 
✍️#تحلیل_کوتاه 
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
? تحلیل و ارزیابی
 
1- پروژه‌ی چابهار، گسترده‌ترین حوزه‌ی همکاری ایران و هند به شمار می‌رود و گرچه نسبت به همتای خود (بندر گوادر پاکستان) از پیشرفت کافی برخوردار نبوده، بااین‌حال، می‌تواند فرصت مناسبی جهت ارتقای روابط دو کشور باشد.
 
2- با اجرای برجام، با این تصور که شرکت‌های اروپایی در پسابرجام وارد فضای سرمایه‌گذاری ایران خواهند شد، روند مذاکرات ایران و هند در برخی پروژه‌های مشترک (نظیر توسعه‌ی میدان گازی فرزاد ب)، با کندی و مسائلی روبرو شد.
 
3- اکنون و پس از اعلام خروج ایالات‌متحده مبنی بر خروج از برجام، به نظر می‌رسد هند قصد دارد مسئله‌ی به وجود آمده را به فرصتی برای خود بدل ساخته و موضع خود را در مذاکرات و مدل همکاری با ایران، تغییر دهد.
 
4-بااین‌حال، علی‌رغم منفعت بخش بودن پروژه‌ی چابهار برای ایران، باید به دو نکته توجه داشت:
 
?این پروژه برای هند منفعت‌بخش‌تر است؛ هند بدون استفاده از پروژه‌ی چابهار، عملاً امکان دستیابی به بازارهای افغانستان و آسیای مرکزی را ندارد.
 
?همکاری با هند در پروژه‌ی چابهار، برای ایران به هر قیمتی نمی‌ارزد.
 
✳️دولت ایران در این رابطه، می‌تواند اقدام به تلاش بیشتر جهت واردکردن کشورهای جایگزین (از قبیل روسیه و چین) به این پروژه نماید. این امر، علاوه بر اینکه منابع توسعه‌ی چابهار را تنوع می‌بخشد، می‌تواند هند را در اجرای حداکثری تعهداتش تشویق کند.
 
 
✍️#تحلیل_کوتاه 
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
 
☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه