نزدیک شدن برگزیت به ایستگاه پایانی و ملاحظات برای ایران

نزدیک شدن برگزیت به ایستگاه پایانی و ملاحظات برای ایران

نزدیک شدن برگزیت به ایستگاه پایانی و ملاحظات برای ایران

📝هفته‌ی پیش، بازه‌ی زمانی خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا، وارد صد روز پایانی خود شد.

علی‌رغم آنکه همچنان چشم‌انداز روشنی در قبال چگونگی خروج و روابط انگلیس و اتحادیه‌ی اروپا پس‌ازآن وجود ندارد، باید به این سؤال مهم پاسخ داد که برگزیت چه ملاحظاتی برای ایران به دنبال خواهد داشت؟

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

💡 تحلیل و ارزیابی

📌 برای بررسی دقیق پیامدها و ملاحظات برگزیت، باید به چگونگی وقوع آن و کیفیت روابط انگلیس و اتحادیه‌ی اروپا در دوران پسابرگزیت توجه داشت. بااین‌حال، صِرف خروج انگلیس، فارغ از چگونگی آن، دارای پیامدها و ملاحظاتی برای ایران خواهد بود.

1- انگلیس طی دهه‌های گذشته، نزدیک‌ترین دولت اروپایی به ایالات‌متحده محسوب می‌شده و در حوزه‌هایی مانند تجارت و مسائل دفاعی، مواضع بسیار همگرایی با ایالات متحده داشته است.

2- خروج این کشور از اتحادیه‌ی اروپا، می‌تواند روابط دو سوی آتلانتیک را تا حد قابل‌توجهی متأثر سازد. به‌عنوان‌مثال، برگزیت می‌تواند منجر به تشدید جنگ تجاری آمریکا با اتحادیه‌ی اروپا شود.

3- با توجه به نکات فوق، می‌توان این احتمال را در نظر گرفت که خروج انگلیس از اتحادیه، در میان‌مدت روابط ایران و اروپا را، حداقل در مسائل تجاری، تااندازه‌ای بهبود دهد.

4- بااین‌حال، نباید از مانع مهم تحریم‌های ایالات‌متحده چشم‌پوشی کرد؛ علی‌رغم آنکه خروج انگلیس می‌تواند تسهیلگر روابط ایران و اروپا باشد، هراس اروپایی‌ها از مجازات‌های آمریکا مانعی بر سر راه گسترش روابط به شمار می‌رود.

5- برگزیت همچنین می‌تواند اجرایی شدن سازوکار مالی ویژه‌ی اروپا را نیز با چالش‌ها و ابهاماتی روبرو کند.

6- برگزیت، به احتمال قوی انگلیس را به تقویت روابط با کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، به منظور جبران برخی از مضرات آن سوق خواهد داد.

7- لذا، اعمال سیاست خارجی مستقل از اروپا از سوی انگلستان، با توجه به سطح روابط آن کشور با ایالات متحده و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، چندان به نفع ایران به نظر نمی‌رسد.

✍️#تحلیل_کوتاه
✍️✍️#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه