پروژه نوسازی نظامی چین

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به اقدامات چین در جهت نوسازی ارتش طی سال‌های اخیر و چالش‌های نظامی این کشور پرداخته است.

♦️ پروژه نوسازی نظامی چین

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به اقدامات چین در جهت نوسازی ارتش طی سال‌های اخیر و چالش‌های نظامی این کشور پرداخته است.

🔸 این گزارش در ابتدا می‌نویسد: «دولت چین در تلاش است تا ارتش خود را قوی‌تر، کارآمدتر و از نظر فن‌آوری پیشرفته‌تر نماید تا در طی سی سال آینده به یک نیروی درجه‌یک تبدیل شود. با بودجه‌ای که طی یک دهه گذشته افزایش یافته است، ارتش آزادی‌بخش خلق در حال حاضر در زمره نیروهای نظامی پیشرو جهان در حوزه‌هایی ازجمله هوش مصنوعی و موشک‌های بالستیک ضد کشتی قرار دارد.»

🔸 این گزارش مدعی است: «دولت ترامپ معتقد است که چین یک رقیب قدرتمند است، اما ارتش خلق چین هنوز راهی دراز برای پیشبرد این مسیر در مقابل خود دارد تا بتواند ایالات‌متحده را به چالش بکشد.»

🔸 در ادامه آمده است: «نیروی دریایی چین با سرعت چشمگیری توسعه یافته تا ازنظر تعداد کشتی به بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان تبدیل شود. نیروی دریایی چین در سال 2016 هجده فروند کشتی را به خدمت گرفت، درصورتی ‌که نیروی دریایی آمریکا پنج فروند کشتی را عملیاتی کرد. بنا به یافته اندیشکده رند، در سال 2017 بیش از 70 درصد ناوگان دریایی چین، مدرن محسوب می‌شدند در حالی در سال 2010 این میزان زیر 50 درصد بود.»

🔸 کارشناسان می‌گویند نیروی دریایی چین که حدود 250 هزار نفر عضو فعال دارد، به نیروی مسلط در آب‌های نزدیک چین تبدیل شده و در مسافت‌های دورتری نیز قادر به انجام عملیات است. اولویت نوسازی دریایی چین شامل بهره‌برداری بیشتر از زیردریایی‌های هسته‌ای و ناو هواپیمابر است. پیش‌بینی می‌شود سومین ناو هواپیمابر چین تا سال 2022 عملیاتی شود.

✅ چین از سال ۲۰۱۵ تاکنون برنامه گسترده‌ای را برای نوسازی ارتش خود در دستور کارش قرار داده است. تلاش برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در جنگ‌های آینده از طریق تقویت توانمندی در حوزه هوش مصنوعی و علم رباتیک در زمره این تلاش‌ها است.

✅ همچنین اقدامات آمریکا در زمینه ایجاد ائتلاف‌ منطقه‌ای با حضور ژاپن و کره‌جنوبی و حمایت‌ از کشورهای حوزه دریای چین جنوبی احتمال رویارویی‌های نظامی در این منطقه در سال‌های آتی را تشدید کرده است. نوسازی ارتش چین به خصوص نیروی دریایی را می‌توان در جهت مقابله با این تحرکات ارزیابی کرد.

منبع

(https://www.cfr.org/backgrounder/chinas-modernizing-military)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه