پیشنهاد مرکز امنیت جدید آمریکایی: کاهش نظامی‌گری در سیاست آمریکا در غرب آسیا

اندیشکده «امنیت جدید آمریکایی» در گزارشی نوشته است که طبق سند امنیت ملی ۲۰۱۸، آمریکا برای مقابله با تهدیدات اصلی مانند چین باید به‌تدریج از آسیای غربی خارج شود با این وجود مرتباً بر میزان نیروی نظامی‌اش در این منطقه افزوده است.

♦️ پیشنهاد مرکز امنیت جدید آمریکایی: کاهش نظامی‌گری در سیاست آمریکا در غرب آسیا

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده «امنیت جدید آمریکایی» در گزارشی نوشته است که طبق سند امنیت ملی ۲۰۱۸، آمریکا برای مقابله با تهدیدات اصلی مانند چین باید به‌تدریج از آسیای غربی خارج شود با این وجود مرتباً بر میزان نیروی نظامی‌اش در این منطقه افزوده است.

🔹 گزارش بیان می‌دارد که دولت‌های شکننده عراق، سوریه، یمن و لیبی به دلیل ناتوانی در پاسخ‌گویی به مطالبات اقتصادی و سیاسی دچار فروپاشی شده‌اند، ولی رقابت‌های منطقه‌ای چهار طرف اصلی یعنی جبهه مقاومت به محوریت ایران، جبهه ارتجاع به محوریت عربستان سعودی، جبهه ترکیه و قطر و نهایتاً رژیم صهیونیستی، ظرفیت تبدیل این نارضایتی‌ها به جنگ داخلی را دارد.

🔹 مداخله نظامی آمریکا نه‌تنها این منازعات را به سوی صلح نمی‌راند بلکه صرفاً تروریسم، فساد و ناکارآمدی را جایگزین دیکتاتوری‌های پیشین کرده است. در ادامه، اندیشکده مذکور چهار پیشنهاد جهت بازنگری در سیاست آمریکا در منطقه ارائه می‌کند:

۱- آمریکا منافعش در منطقه را بازتعریف نماید. به‌نحوی که معین‌تر و محدودتر باشد نه اینکه مستقیماً متولی تأمین منافع متحدانش نیز باشد. امروز نه آمریکا به نفت منطقه نیاز جدی دارد و نه اسرائیل برای دفاع از خود به ارتش آمریکا نیاز دارد. آمریکا صرفاً باید درصدد منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و مهار و نه حذف تروریسم در غرب آسیا باشد.

۲- سیاست «تغییر رژیم» در افغانستان، عراق و لیبی شکست خورده است. پس نه‌تنها نباید آن را ادامه داد، بلکه درباره سوریه نیز باید به دیپلماسی چندجانبه منطقه‌ای روی آورد. برجام نمونه خوبی برای طرح‌ریزی یک معماری امنیتی جمعی است.

۳- کمک‌های مالی آمریکا به کشورهای منطقه از تأمین تسلیحات دولت‌های مستبد و مرتجع به سوی کمک به گسترش آموزش، رفع فقر، کاهش نابرابری، رشد تولید و بهبود حکمرانی تغییر کند. دو کشور تونس به دلیل هم‌مرز بودن با لیبی و همچنین عراق به دلیل قرار داشتن در کانون منازعات، در اولویت قرار بگیرند.

۴- نیروهای پیاده‌نظام، ناوها و هواپیماهای جنگنده به خانه برگردند و مبارزه با تروریسم به حمایت از شرکای معتمد محلی و عملیات به وسیله پهپادها و نیروهای واکنش سریع، محدود شود.

🔸 با توجه به گسترش مشکلات اجتماعی و اقتصادی داخلی در آمریکا، سیاست «پایان جنگ‌های بی‌پایان» و خروج تدریجی از غرب آسیا بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران آمریکایی قرار گرفته است. با این وجود به نظر می‌رسد دولت آمریکا همچنان منافع نامشروع خود در منطقه را به هر نحو دنبال خواهد کرد بنابراین لازم است نسبت به تبعات آن برای جبهه مقاومت هشیار بود.

منبع

(https://www.cnas.org/publications/commentary/demilitarizing-u-s-policy-in-the-middle-east)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه