آنتونی بلینکن کیست؟

جو بایدن در بیانیه‌ای مطبوعاتی از برخی از اعضای تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود رسماً رونمایی کرد. در این بیانیه، آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه معرفی شده است.

♦️ آنتونی بلینکن کیست؟

 

#گزارش_کوتاه

🔷 جو بایدن در بیانیه‌ای مطبوعاتی از برخی از اعضای تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود رسماً رونمایی کرد. در این بیانیه، آنتونی بلینکن به عنوان وزیر خارجه معرفی شده است. وی در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ رییس دفتر کمیته روابط خارجی سنا؛ از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ مشاور بایدن در حوزه امنیت ملی؛ از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ قائم‌مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ قائم‌مقام وزیر امور خارجه دولت آمریکا بوده است.

🔷 به نوشته کارشناس تارنمای «ریسپانسیبل استیت‌کرافت»، بلینکن در عین ظاهری آرام و صبور به گفته همکارانش؛ فردی است که نگرشی سخت‌گیرانه نسبت به لزوم نقش‌آفرینی آمریکا در مسائل جهانی داشته و حامی مداخله‌جویی‌های این کشور می‌باشد. وی از حامیان چندجانبه‌گرایی است و رسالت خود را بازگشت آمریکا به معاهدات و نهادهای جهانی و بازسازی روابط آمریکا و متحدانش، قلمداد می‌کند.

🔷 رویکرد او در برخی مسائل از جمله حمایت از مداخله نظامی آمریکا در نبرد لیبی و سوریه برای مقابله با حضور منطقه‌ای روسیه، نشان از گرایشی مداخله‌جویانه در غرب آسیا دارد. در عین حال که وی ابتدا نیز مخالفت جدی با تجاوز عربستان به یمن نشان نداد ولی بعدها به مخالف آن بدل شد و اکنون معتقد است خطر وهابیت برای منافع منطقه‌ای غرب کمتر از خطر توسعه نفوذ ایران نیست.

🔷 درباره ایران بلینکن در کنار دیگر مشاوران بایدن تاکید کرده بود که واشنگتن باید به توافق هسته‌ای برگردد، اما همزمان لازم است به دنبال رسیدن به یک توافق بلندمدت‌تر و قوی‌تر با ایران باشد. او در زمان مذاکرات منتج به برجام از مؤثرترین افراد در تیم سیاست‌گذار آمریکا و از منتقدان اصلی خروج ترامپ از این توافق بود.

🔶 نظر بلینکن بر ضرورت توقف توسعه برنامه موشکی و هم‌چنین نفوذ منطقه‌ای ایران نشان می‌دهد که رویکرد دیپلماتیک دولت بایدن در قبال ایران، دشوارتر و پیچیده‌تر و احتمالاً چندوجهی‌تر از گذشته خواهد بود که کشورهای اروپایی را نیز با خود همراه ‌می‌کند. بنابراین لزوم هشیاری نسبت به تحرکات دولت جدید آمریکا ضروری به نظر می‌رسد.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/11/23/tony-blinken-the-good-the-bad-and-potentially-ugly/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه