چهار چالش تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در مقاله‌ای به بررسی چالش‌های گروه G7 در تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه در بازار انرژی پرداخته است. هدف این امر، آن است که در عین حال که از افزایش قیمت ناشی از تحریم روسیه جلوگیری شود، درآمد روسیه نیز کاهش یابد. ولی به گفته نویسنده، چهار چالش وجود دارد:

 

#گزارش_کوتاه

 

1️⃣ ممکن است روسیه از فروش نفت با محدودیت قیمت تعیین‌شده اجتناب کند. نویسنده معتقد است روسیه ظرفیت ذخیره‌سازی محدودی دارد و توقف استخراج در سیبری نیز به تأسیسات نفتی روسیه آسیب خواهد زد. پس تهدید روسیه جدی نیست.

 

2️⃣ اگر چین و هند این سقف قیمت را نپذیرند، این امکان را خواهند داشت که نفت روسیه را به قیمتی پایین‌تر از قیمت جهانی ولی بالاتر از سقف قیمتی خریداری کنند و در واقع هم‌چنان به خرید نفت با تخفیف از روسیه ادامه دهند.

 

3️⃣ قیمتهای متعددی در بازار انرژی پدیدار خواهد شد. زیرا تقاضا برای نفت روسیه هم‌چنان وجود دارد. برای مثال پالایشگاه‌هایی در خاورمیانه نفت روسیه را خریداری و سپس پالایش کرده و محصولات پتروشیمی را صادر می‌کنند. پس علاوه بر قیمت جهانی و قیمت تعیین‌شده G7، یک قیمت بین این دو نیز ممکن است به وجود بیاید.

 

4️⃣ نظارت بر اجرای چنین محدودیتی دشوار است. مسکو با استفاده از نفت‌کش‌هایی با پرچم کشورهای دیگر می‌تواند نفت خود را به نام دیگر کشورها بفروشد. همچنین خریداران می‌توانند از شرکت‌های تابعه بخواهند تا معاملات را با قیمت مصوب ثبت کنند، در حالی که در واقعیت قیمت بیشتری پرداخت کنند.

ارسال دیدگاه