اهداف رژیم صهیونیستی از حمله به سودان

زمان انجام حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سودان از چند منظر قابل ملاحظه می‌باشد: فاصله‌ی اندک آن با پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز سرزمین‌های اشغالی و انحراف افکار عمومی از پرواز موفقیت‌آمیز این پهپاد، بهره‌گیری مقامات رژیم صهیونیستی از حوادث امنیتی در انتخابات زود هنگام سال آتی میلادی، همزمانی مانور مشترک نظامی آمریکا و اسرائیل با حمله هوایی به سودان و شبیه‌سازی حمله به ایران.

مقدمه

نیمه‌شب سه‌شنبه (2/8/91) صدای انفجار مهیبی جنوب شهر خارطوم (پایتخت سودان) را لرزاند. شاهدان عینی نظاره‌گر ستونی از دود بر فراز کارخانه اسلحه‌سازی یرموک در منطقه شجره بودند. صبح روز بعد وزیر اطلاع رسانی سودان طی سخنانی به تشریح حادثه‌ی شب گذشته پرداخت. شواهد و مدارک به دست داشتن رژیم صهیونیستی در این حمله اشاره می‌کند که از بقایای مواد انفجاری به دست آمده است. “احمد بلال عثمان” این‌طور گفت که چهار جنگنده “اف 16” رژیم صهیونیستی با گذر از مرزهای شرقی سودان به گارگاه اصلی ساخت مهمات و اسلحه سبک کارخانه یرموک حمله کرده و ضمن وارد کردن خسارات سنگین به این کارخانه، دو نفر از شهروندان سودانی نیز در این حمله کشته شده‌اند. بعد از سخنان وزیر اطلاع رسانی سودان تنی چند از مقامات و رسانه‌های منطقه‌ای نیز مواضع مختلفی را در قبال این حادثه گرفتند و به افشای بیشتر این تهاجم ارتش رژیم صهیونیستی پرداختند. از جمله موارد فاش شده این حمله می‌توان به افشاگری هفته‌نامه فلسطینی “المنار” اشاره کرد که مسیر پروازی جنگنده‌های صهیونیستی را از ساحل عربستان در دریای سرخ و از آنجا به عمق سودان اعلام کرده بود و کشورهای آمریکا و عربستان را در این حمله دخیل دانسته بود. با وجود اینکه مقامات رژیم صهیونیستی در روزهای اول در قبال این حادثه سکوت اختیار کرده بودند. اما رسانه‌های صهیونیستی این حمله را منتسب به رژیم صهیونیستی دانستد و هدف از آن را جلوگیری از صدور اسلحه و مهمات به غزه عنوان کردند. بعد از اعلام رسانه‌های صهیونیستی، مقامات این رژیم نیز مجبور به پذیرش حمله هوایی به خاک سودان شدند. این نخستین بار نیست که  اسرائیل اهدافی ثابت یا متحرک در خاک سودان را با تجاوز به خاک این کشور هدف قرار می‌دهد. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۹ نیز یک کاروان حمل سلاح با ۱۷ کامیون در شمال شرقی سودان را مورد حمله هوایی قرار داد و ده‌ها نفر کشته شدند. نیویورک تایمز به نقل از ۲ افسر امریکایی گزارش کرد که حمله به این کاروان عملیاتی از سوی رژیمصهیونیستی برای جلوگیری از آنچه که آنان «قاچاق اسلحه» به غزه می‌نامند، بود. در حمله‌ای دیگر در آپریل سال ۲۰۱۱، وزیر امور‌خارجه سودان بار دیگر اسرائیل را به خاطر حمله موشکی در نزدیکی بور سودان مقصر دانست. این حمله سبب ویرانی یک خودرو و مرگ هر دو سرنشین آن شد.

تحلیل

با بررسی دقیق‌تر به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کارخانه اسلحه‌سازی یرموک سودان می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که زمان انجام این حمله از چند منظر قابل ملاحظه می‌باشد : فاصله‌ی اندک آن با پرواز پهپاد حزب‌الله لبنان بر فراز سرزمین‌های اشغالی و انحراف افکار عمومی از پرواز موفقیت‌آمیز  این پهپاد بر فراز تاسیسات هسته‌ای و نظامی رژیم صهیونیستی، بهره‌گیری مقامات رژیم صهیونیستی از حوادث امنیتی در انتخابات زود هنگام سال آتی میلادی، همزمانی مانور مشترک نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمله هوایی به سودان و شبیه‌سازی حمله به ایران.

در ادامه به بررسی تک‌تک موراد فوق می پردازیم:

1.  نفوذ پهپاد حزب‌الله لبنان به آسمان سرزمین‌های اشغالی بیانگر این است که سپر موشکی “گنبد آهنین” این رژیم از کارایی و توانمندی لازم برخوردار نمی‌باشد. با توجه به ادعای مقامات رژیم صهیونیستی این پهپاد تا عمق 100 کیلومتری داخل سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و سپس سرنگون شده که نشانگر ضعف رژیم صهیونیستی است. دو نکته بارز در مسیر پروازی این پهپاد آن است که توانست حریم عملیاتی و حریم هوایی اسرائیل را بدون هیچگونه ردیابی طی کند. حریم عملیاتی اسرائیل، منطقه‌ نفوذ و سیطره پدافند دفاع هوایی رژیم صهیونیستی بوده که بالغ بر 150 کیلومتر در ساحل دریا است. حریم هوایی، معمولاً حریم قانونی هر کشوری است که تا 70 کیلومتر بالای دریا امتداد می‌یابد. پهپاد ایوب توانست بدون شناسایی شدن، تمام ردیاب‌ها و رادارهای اسرائیل را پشت سر بگذارد. این پهپاد، پرواز و جمع‌آوری اطلاعات بر فراز سکوهای نفتی اسرائیل را نیز از دست نداد. پهپاد ایوب توانست از سامانه دفاع موشکی “گنبد آهنین” که در سرتاسر مرز نوار غزه مستقر شده، بدون شناسایی عبور کند. پهپاد حزب‌الله در عملیات خود توانست بر فراز مهمترین پایگاه‌های نظامی اسرائیل پرواز کرده و عملیات شناسایی خود را انجام دهد. این پهپاد توانست خود را تا نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونای رژیم صهیونیستی برساند و در این منطقه بود که وجود پهپاد ایوب شناسایی شد. بر اساس اعتراف صهیونیست‌ها، شناسایی این پهپاد توسط رادارها انجام نشد و توسط دیده‌بان‌ها و از طریق چشم انجام گرفت. حتی پس از رویت پهپاد ایوب بر فراز سایت هسته‌ای دیمونا پدافند هوایی رژیم صهیونیستی پس از 4 دقیقه تاخیر توانست پهپاد حزب‌الله را مورد هدف قرار دهد. در همین زمینه پايگاه اطلاع رساني مجله عبري “اسراييل ديفنس” كه در زمينه امور نظامي و امنيتي فعاليت مي‌كند، تاكيد كرد كه «نفوذ هواپيماي حزب‌الله به حريم هوايي اسراييل فقط يك نمونه از وقایعی است كه در جنگ احتمالی آینده با حزب‌الله رخ خواهد داد، چراكه پيش‌بيني مي‌شود حزب‌الله ده‌ها هواپيماي بدون سرنشين به اسراييل ارسال كند كه شناسايي و جلوگيري از پرواز آنها بسيار سخت خواهد بود.» از زمان سرنگونی اين هواپيما، يك جنگ رواني ميان ارتش اسراييل و حزب‌الله به راه افتاده است که ارتش را وادار كرد تا اطلاعات مربوط به اين هواپيما را پنهان كند و تصاوير و بقاياي آن را مخفی نگه دارد. با در نظر گرفتن موارد فوق و با توجه به فاصله اندک حمله به سودان با پرواز پهپاد حزب‌الله بر فراز آسمان سرزمین‌های اشغالی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مهمترین هدف رژیم صهیونیستی از این حمله انحراف افکار عمومی از پرواز موفقیت‌آمیز پهپاد حزب‌الله و می‌توان این حمله را نوعی عملیات روانی دانست.

2.  خودسوزي، شورش هاي نژادي، برگزاري تظاهرات گسترده در اعتراض به وضعيت اسفبار اقتصادي و اجتماعي، مهاجرت معكوس و بروز تضادها و اختلافات گسترده در هيئت حاكمه رژيم صهيونيستي در مواجهه با تهديدات فزاينده داخلي و منطقه اي، نتانياهو نخست وزير رژيم اشغالگر را كه عاجز از مديريت اين بحران هاست بر آن داشته است تا براي انحراف افكار عمومي صهيونيست هاي ساكن اراضي اشغالي و انتقال بحران از داخل به بيرون و نيز ايجاد يك اتحاد مصنوعي در داخل به برجسته كردن تهديدات خارجي بپردازد و بر طبل جنگ بكوبد.‌بمباران کارخانه اسلحه‌سازی یرموک در شرایطی صورت گرفت که سران رژیم صهیونیستی و به ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و  ایهود باراک، وزیر جنگ این رژیم به دنبال بهره‌گیری از حوادث امنیتی در بالا بردن شانس خود در انتخابات زودهنگامی هستند که قرار است اوایل سال آتی میلادی در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود.

3.  مقامات صهیونیستی در تل‌آويو سعي مي‌كنند حمله به كارخانه يرموك سودان را شبيه‌سازي حمله به تأسيسات هسته‌اي ايران قلمداد كنند. با توجه به افشاگری برخی از منابع خبری مبنی بر حضور جنگنده‌های آمریکایی در کنار جنگنده‌های صهیونیستی در حمله به سودان و افشای سفر محرمانه رئیس اطلاعات آمریکا به تل‌آویو پیش از اجرای این حمله و همزمانی این حمله با مانور برگزار شده، بر امر شبیه‌سازی حمله به ایران صحه می‌گذارد. ضمن اینکه  مانور مشترک نظامی امریکا و اسرائیل از هفته گذشته در سرزمین اشغالی آغاز شده است و این مانور در نوع خود در تاریخ روابط امریکا و رژیم صهیونیستی بی‌نظیر است. نزدیک به سه‌هزار و پانصد سرباز امریکایی وارد مناطق اشغالی شده‌اند و هزار و پانصد سرباز صهیونیست نیز در این عملیات حضور دارند. هدف از این رزمایش، آزمایش سیستم دفاع ضد موشکی رژیم صهیونیستی است. روزنامه “جروزالم‌پست” در گزارشي تحليلي نوشت: «اگر جنگنده‌هاي اسرائيلي با ۱۹۰۰ كيلومتر پرواز به پايتخت سودان رفته و آن را منهدم كنند، نشان مي‌دهد كه اگر تهران برنامه هسته‌اي‌اش را توسعه دهد، همين اتفاق نيز ممكن است براي آن بيفتد.» با اين حال، ‌”اي‌بي‌سي نيوز” نیز در گزارشي جداگانه نوشته است: «به سختي مي‌توان حمله به سودان را با حمله به ايران شبيه‌سازي كرد، زيرا اولاً سودان يك سامانه ضد هوايي ضعيف دارد و دوم اينكه در حمله به كارخانه يرموك فقط از چهار جنگنده استفاده شد، در حالي كه حمله به تأسيسات ايران مستلزم حمله به چندين سايت است.» رژیم صهیونیستی در صورتی‌که بخواهد به ایران حمله کند باید از حریم هوایی کشورهای عربستان، امارات، عراق استفاده نماید. این در حالی است‌که مقامات این کشورها بارها اعلام کرده‌اند که اجازه استفاده رژیم صهونیستی از حریم هوایی خود برای حمله به ایران را نخواهند داد. فرماندهان ج.ا.ایران بارها اعلام کرده‌اند در صورتی‌که این کشورها اجازه استفاده از حریم هوایی خود را به رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران بدهند مورد آماج شلیک موشک‌های ایرانی به خاک خود می‌شوند. در واقع حمله سودان جايگزين حمله به ايران شده است و اين نشان مي دهد كه اسرائيل قادر به حمله به ايران و حتي حمله به حزب الله نيست و از اين رو در حالي كه هويت و موجوديت آن به واسطه پهپاد ايوب حزب الله -كه ساخت ايران است- بشدت زير سؤال رفته است به سودان حمله مي كند تا عصبانيت خود را تخليه كند.

ارسال دیدگاه