حمله رژیم صهیونیستی به حلب و دمشق

 شب گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی فرودگاه بین‌المللی حلب و نقاطی را در دمشق هدف حمله قرار داد‌ند. اگر چه حملات این رژیم به سوریه امری غیرمعمول نیست اما این حملات به چند دلیل حائز اهمیت است.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 این اولین بار پس از سال ۲۰۱۹ است که رژیم صهیونیستی به حلب حمله می‌کند. گزارش شده روسیه برخی از سکوهای سامانه اس-۳۰۰ را به منظور استفاده در جنگ اوکراین از سوریه خارج کرده است. هفته قبل پس از حمله به مصیاف در شمال شرق سوریه یک شرکت ماهواره‌ای اسرائیل نشان داده بود که سامانه مستقر در اطراف مجتمع نظامی مورد حمله، دیگر آنجا نبوده است.

🔸 اسرائیل که نگران تغییر سیاست روسیه در رابطه با حملات این رژیم در سوریه به دلیل موضع‌گیری‌های آن درباره جنگ اوکراین بوده است عدم وجود اس-۳۰۰ را فرصتی برای حمله به تأسیسات راهبردی با مهماتی می‌بیند که در صورت وجود این سامانه نمی‌توانست از آن‌ها استفاده کند.

🔸 برآورد مقامات رژیم صهیونیستی این است که ممکن است سامانه‌های دیگری از روسیه یا سامانه‌های ایرانی باور ۳۷۳ یا ۱۵ خرداد جایگزین سامانه‌های اس-۳۰۰ شود. بنابراین این حملات را می‌توان در راستای ارزیابی شرایط موجود نیز تحلیل کرد که آیا چنین سامانه‌هایی مستقر شده است یا خیر.

🔸 نکته دیگر مذاکرات هسته‌ای است. حمله دیشب بعد از گفتگوی لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور آمریکا درباره مذاکرات صورت گرفت که می‌تواند نشانه‌ای بر نارضایتی از روند مذاکرات یا به منظور نشان دادن رویکرد مستقل این رژیم بعد از توافق احتمالی باشد.

🔸 این حملات همچنین پس از حملات اخیر گروه‌های مقاومت در سوریه به پایگاه‌های ارتش آمریکا در شرق این کشور و در حالی انجام می‌شود که ضرب‌الاجل حزب‌الله به رژیم صهیونیستی برای تصمیم‌گیری درباره مرزهای مورد مناقشه دریایی و میادین گازی آن در حال نزدیک شدن است که نشان می‌دهد ممکن است تنش‌ها در روزها و هفته‌های آتی سیر صعودی بگیرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه