دونالد ترامپ؛ این بار در قامت تاجر امنیت!

رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا این روزها در قامت تمام‌قد یک تاجر ظاهر شده است. ماجرای تعرفه‌های جنجالی او بر واردات استیل اروپا تمام نشده، رو به افزایش بهای امنیت صادراتی به اروپایی‌ها آورده است.

? رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا این روزها در قامت تمام‌قد یک تاجر ظاهر شده است. ماجرای تعرفه‌های جنجالی او بر واردات استیل اروپا تمام نشده، رو به افزایش بهای امنیت صادراتی به اروپایی‌ها آورده است.

? ترامپ اخیراً در جلسه دولت آمریکا گفته است: «دوستان و دشمنانی داریم که طی سالیان گذشته، به‌شدت از ما در زمینه‌های تجاری و نظامی سوءاستفاده کرده‌اند.»

?تحلیل و ارزیابی

1- اظهارنظر ترامپ به‌صورت برجسته‌ای به سهم مشارکت کشورهای کلیدی اروپایی به‌ویژه آلمان در بودجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اشاره دارد.

2- بنا به گفته مقامات آمریکایی درحالی‌که ایالات‌متحده 4.2 درصد از تولید ناخالص داخلی را به ناتو اختصاص داده است، کشوری مانند آلمان تنها یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف بودجه ناتو می‌کند.

3- این تخصیص نامتوازن سهم مشارکت، حساسیت‌های ویژه‌ای که یک تاجر می‌تواند داشته باشد را در ترامپ برانگیخته است. نگاه ترامپ نشان می‌دهد او امنیت را به‌مثابه یک کالای صادراتی می‌بیند که آمریکا آن را به اروپایی‌ها ارزان می‌فروشد و باید در قیمت آن تجدیدنظر شود.

4- فشار آمریکا برای افزایش سهم کشورهای کلیدی اروپایی در تأمین بودجه ناتو در کنار مشاجرات تجاری اخیر می‌تواند موجب کاهش چشمگیر میزان همگرایی در دو سوی آتلانتیک شود.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه