رزمایش سپر خلیج [فارس]؛ همکاری‌های نظامی پاکستان و عربستان

طی هفته‌ی گذشته، شاهد خاقان عباسی (نخست‌وزیر پاکستان)، به همراه رئیس ستاد کل ارتش و وزیر دفاع این کشور، با سفر به عربستان با مقامات عربستانی دیدار و از رزمایش مشترک چندجانبه‌ی سپر خلیج‌فارس بازدید نمودند.

رزمایش سپر خلیج [فارس]؛ همکاری‌های نظامی پاکستان و عربستان

?طی هفته‌ی گذشته، شاهد خاقان عباسی (نخست‌وزیر پاکستان)، به همراه رئیس ستاد کل ارتش و وزیر دفاع این کشور، با سفر به عربستان با مقامات عربستانی دیدار و از رزمایش مشترک چندجانبه‌ی سپر خلیج‌فارس بازدید نمودند.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?تحلیل و ارزیابی:

1-روابط عربستان و پاکستان، در زمان دولت جیمی کارتر در ایالات‌متحده، به دلیل نیازهای مالی شدید پاکستان در آن برهه، ارتقای قابل‌توجهی پیدا کرد و از آن زمان تاکنون، نیاز مالی اصلی‌ترین عنصر و دلیل تمایل برای ارتقای روابط با عربستان از سوی پاکستان بوده است.

2- عربستان همچنین میزبان تعداد قابل‌توجهی از اتباع پاکستانی است که در آن کشور مشغول به کارند.

3- از سوی دیگر، عربستان یکی از سرمایه‌گذاران مهم و مؤثر در حوزه‌های دینی سلفیت در پاکستان بوده و تلاش بسیاری در راستای گسترش وهابیت در پاکستان از سوی آن کشور صورت پذیرفته است.

4- بااین‌حال، اصلی‌ترین جذابیت پاکستان را برای عربستان، توان نظامی آن کشور شکل می‌دهد. پاکستان تنها کشور اسلامی صاحب تسلیحات هسته‌ای بوده و از توان و تعداد قابل‌توجهی نیروی نظامی برخوردار است. در برهه‌هایی، برخی گزارش‌ها گویای سرمایه‌گذاری عربستان در صنایع هسته‌ای پاکستان بوده است.

5- علاوه‌براین، عربستان از ابتدای شکل‌دهی به ائتلاف نظامی منطقه‌ای با محوریت خود، خواهان عضویت و جلب همکاری پاکستان در آن بوده که تاکنون، این امر از سوی آن کشور با کیفیت مدنظر عربستان محقق نشده است.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه