برجام منهای آمریکا، برجامی بی‌خاصیت است

بعد از خروج صریح ایالات‌متحده آمریکا از برجام و دستور ترامپ جهت بازگشت تحریم‌های مرتبط با برجام، ایده «برجام منهای آمریکا» مطرح و برجسته شده است. تحلیل اخبار منتشرشده داخل و خارج کشور از دو روز پیش نشان می‌دهد یک توافق شفاهی بین دولت ایران و بازیگران کلیدی اروپایی برای حفظ برجام بدون حضور آمریکا صورت گرفته است. اما برجام منهای آمریکا می‌تواند «انتظارات» ایران را برآورد؟

برجام منهای آمریکا، برجامی بی‌خاصیت است
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
? بعد از خروج صریح ایالات‌متحده آمریکا از برجام و دستور ترامپ جهت بازگشت تحریم‌های مرتبط با برجام، ایده «برجام منهای آمریکا» مطرح و برجسته شده است. تحلیل اخبار منتشرشده داخل و خارج کشور از دو روز پیش نشان می‌دهد یک توافق شفاهی بین دولت ایران و بازیگران کلیدی اروپایی برای حفظ برجام بدون حضور آمریکا صورت گرفته است. اما برجام منهای آمریکا می‌تواند «انتظارات» ایران را برآورد؟
 
?تحلیل و ارزیابی
 
1- برجام را باید یک «رژیم تأمین انتظارات متقابل» دانست که قرار بود در فرایند اجرای آن انتظارات طرف‌های توافق برآورده شود. به اعتراف مسئولان دولتی، در شرایطی که آمریکا متعهد به تعلیق تحریم‌های هسته‌ای بود، ایران در مقابل برآورده سازی انتظارات برجامی غربی‌ها، عایدی #تقریباً_هیچ داشته است. 
 
2- اکنون که رئیس‌جمهور آمریکا به‌صراحت از برجام خارج شده و دستور بازگشت تحریم‌ها را صادر کرده است، چه میزان از انتظارات ایران برآورده خواهد شد؟ #دقیقاً_هیچ!
 
3- تحریم‌هایی که تا چند ماه آینده مجدداً علیه ایران اعمال خواهند شد، با هدف‌گیری نقاط کانونی اقتصاد ایران مانند حوزه نفت و مبادلات مالی بین‌المللی، شرکت‌های خارجی را برای قطع همکاری با ایران تحت‌فشار قرار خواهند داد. در این شرایط آیا می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های بزرگ اروپایی به خاطر تجارت ناچیز و مشروط خود با ایران، تجارت‌های پرحجم خود با آمریکا را متوقف کنند؟ 
 
4- لذا اینکه اروپا می‌گوید برجام را بدون حضور آمریکا حفظ خواهیم کرد را باید این‌گونه تفسیر کرد که منظور آن‌ها «حفظ محدودیت‌های برجامی بر ایران» است. چراکه خروج آمریکا امکان تحقق انتظارات برجامی ایران در حداقلی‌ترین سطوح ممکن را نیز از بین خواهد برد. 
 
✍#تحلیل_کوتاه 
✍✍#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین
 
☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?
 
Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه