تاملی بر مشارکت 44 درصدی مردم عراق در انتخابات

کمساریای عالی انتخابات عراق خبر داد که سطح مشارکت در این انتخابات 44 درصد بوده است. علت مشارکت زیر 50 درصدی در عراق را می‌توان اینگونه تحلیل کرد که با رفع تهدید داعش از عراق، مطالبه‌ی عمومی مردمی به دو مقوله‌ی فساد و کارآمدی افزایش یافته‌است اما به دلیل اینکه بسیاری از مردم عراق اعتماد خود را نسبت به پاکدستی مسئولان از دست داده‌اند در انتخابات شرکت نکردند

تاملی بر مشارکت 44 درصدی مردم عراق در انتخابات

? #تحلیل_کوتاه
?? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

✅کمساریای عالی انتخابات عراق خبر داد که سطح مشارکت در این انتخابات 44 درصد بوده است. علت مشارکت زیر 50 درصدی در عراق را می‌توان اینگونه تحلیل کرد که با رفع تهدید داعش از عراق، مطالبه‌ی عمومی مردمی به دو مقوله‌ی فساد و کارآمدی افزایش یافته‌است اما به دلیل اینکه بسیاری از مردم عراق اعتماد خود را نسبت به پاکدستی مسئولان از دست داده‌اند در انتخابات شرکت نکردند، حتی لیست مقتدی صدر نیز که در جایگاه اول قرار گرفت با شعار کارآمدی، ضدیت با فساد و عدم فرقه‌گرایی وارد انتخابات شد و مورد اقبال قرار گرفت. البته علاوه بر این، صدر توانست بدنه اجتماعی منسجم تر از دیگران نگه دارد. برخی هم کاهش مشارکت مردمی را معلول انتشار اخباری مبنی بر تهدید داعش در ایجاد ناامنی در مراکز اخذ رای دانسته‌اند.

✅درصد پایین مشارکت مردم در انتخابات، عراق را با خطراتی مواجه خواهد کرد. از جمله‌ی این خطرات سوء استفاده داعش از بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم و تلاش برای بازسازی خود در این کشور خواهد بود. از سوی دیگر سرخوردگی اجتماعی به ویژه در میان جوانان عراقی و پس از ناآرامی‌های پی در پی در نتیجه‌ی حمله‌ی آمریکا و نیز تحرکات داعش، این کشور را در بلند مدت خالی از نیروی انسانی باانگیزه وکارآمد خواهد کرد. مسئولان عراقی باید عمیقا به این مساله بیاندیشند.

☘ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

Eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه